Ondanks zijn sierlijke lijnenspel en luxueuze uitstraling heeft de VW Arteon nog geen potten kunnen breken. Maar daar zou deze facelift wel eens verandering in kunnen brengen. Om de commerciële slagkracht van de premium Passat te vergroten, introduceert Volkswagen een heleboel nieuwe versies. Het opvallendst is de komst van een break; die Wolfsburg niet als Variant, maar als Shooting Brake op de markt zet. Met neergeklapte achterbank bedraagt de maximale laadvolume dan 1.632 liter.
Maar er is meer. De facelift van de Volkswagen Arteon verwelkomt ook een stekkervariant. De plug-inhybride aandrijflijn is die van de VW Passat GTE en combineert een 1,4 liter-turbobenzine met een elektromotor van 85 kW en een accupakket van 13 kWh. Het gecombineerde vermogen piekt bij 218 pk en het maximumkoppel bedraagt 400 Nm. Over de CO2-uitstoot communiceert Volkswagen voorlopig niet en ook naar het elektrische rijbereik blijft het nog even raden. Maar reken op een 30-tal gram en een 50-tal kilometer. Opvallend: die plug-inhybride Arteon heet niet GTE, maar eHybrid.
Met de R van Race
De Arteon en Arteon Shooting Brake zullen ook te bestellen zijn als snelle R. Die draagt een tot 320 pk en 420 Nm opgevoerde 2.0 TSI onder de motorkap, die alle vier de wielen aandrijft via de 4Motion-vierwielaandrijving. Nieuw is de vectoriële koppelverdeling die het motorkoppel voortdurend herverdeelt tussen de voor- en de achteras en tussen de beide achterwielen. Dat zou de rijdynamiek naar nieuwe hoogten moeten stuwen. De R krijgt ook een specifiek uitlaatsysteem met Op prestatiecijfers blijft het nog even wachten.
Volkswagen houdt ook de bestaande TSI- en TDI-motoren tegen het licht, zodat ze wat efficiënter draaien en wat minder uitstoten. Naast de 1.4 TSI eHybrid (218 pk, voorwielaandrijving, DSG-6) en de 2.0 R-TSI (320 pk, vierwielaandrijving, DSG-7 met torque vectoring) bestaat het motorenpalet voortaan uit de 2.0 TSI (met 190 pk of 280 pk) en de 2.0 TDI (met 150 of 200 pk). De gerobotiseerde DSG-transmissie met zeven verhoudingen en dubbele koppeling komt dan standaard, de krachtigere specificaties komen met 4Motion.
Lichtstrip
Volkswagen heeft ook het koetswerk en het interieur onder handen genomen. Naast voorspelbare wijzigingen aan de lichtblokken en de bumperschulden komt de vernieuwde VW Arteon desgewenst met een verlichte lichtstrip in het radiatorrooster dan beide koplampen met elkaar verbindt. Op die manier blendt de hele voorzijde tot een slank, opvallend en ietwat patserig geheel. De Arteon R krijgt een specifieke bodykit die de extra spierkracht onder de motorkap accentueert. Ook de 20-duimers met opgewaarder remmenzet met blauwe klauwen is standaard op de snelle topversie.
Binnenin verwelkomt de gefacelifte VW Arteon een gemoderniseerde omgeving. De zogeheten Digital Cockpit Pro komt als standaard, net zoals de nieuwe MIB3-multimediamodule met spraakherkenning.