Altijd groot nieuws als het over de Volkswagen Golf gaat, al is het maar omdat het veruit de bestverkochte auto van Europa is. Het icoon uit Wolfsburg is halfweg zijn zevende generatie en krijgt 4 jaar na zijn lancering enkele updates, in afwachting van nummer 8, die tegen 2019 arriveert.
Digitale tellers
Net als de Passat en Audi TT, waarmee hij zijn MQB-platform deelt, krijgt de Golf een volledig digitale tellerwinkel met scherm van 12,5 duim. Desgewenst kan je daarbij ook een vernieuwd multimediasysteem met centraal breedbeeldscherm en gebarenbediening krijgen. Beide zijn uiteraard optioneel.
Daarnaast krijgt hij ook de semi-autonome technologieën van zijn grote broer, waaronder de Traffic Jam Assist, waarmee je tot 32 km/u handen- (en voeten-) vrij kan aanschuiven in de file.
Licht hertekende neus
Zoals gewoonlijk moet je met toegeknepen ogen speuren naar de esthetische veranderingen. We noteren en lichtjes hertekende voorbumper, opgefriste dagrijlichten en nieuwe led-achterlichtblokken. Keurig en modern, zonder de opvallendste te willen zijn, dat zijn we gewend van de Golf.
Nieuwe 1.5-turbo
Verder zijn er nieuwe benzinemotoren, zoals de 1.0 TSI van 90 pk uit de Up en vooral de kakelverse 1.5 TSI van 130 of 150 pk, die de 1.4 vervangt. Die pakt uit met cilinderuitschakeling en, voor een benzinemotor redelijk uniek, een turbo met variabele geometrie. De BlueMotion-versie, die met 130 pk, heeft een normverbruik van 4,9 l/100 km.
Verder blijven de bestaande motoren in het gamma, waaronder dus de 1.6 en 2.0 TDI. De vernieuwde GTI krijgt 10 extra pk's en zit nu aan 230, terwijl de plug-in hybride GTE de aandrijflijn van de Passat krijgt, met dus in totaal 218 in de plaats van 204 pk.