Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Formule 1 / Autosport in 2015 (1): winnaars en verliezers in de Formule 1

Het autoracen zit er voor 2015 helemaal op, tijd om nog eens terug te blikken. Met de winnaars en verliezers, onze analyses en natuurlijk veel foto's. Beginnen doen we met - hoe kan het anders? - de helaas niet altijd echt boeiende Formule 1.

Overzicht :

De winnaars?

Lewis Hamilton, derde titel

Een derde wereldtitel, een tweede opeenvolgende met Mercedes. En dat dus opnieuw na zijn ploegmaat Nico Rosberg het grootste deel van het seizoen te hebben overklast. Tot de wereldtitel na de Grote Prijs van de VS binnen was, daarna werden de rollen toch nog eens omgedraaid. Wat de Brit zodanig leek te frustreren dat Mercedes-racebaas Toto Wolff beide piloten waarschuwde dat het voortdurende kibbelen en zelfs ruziemaken eindelijk eens moet stoppen. Een kleine smet op het blazoen van een grote, maar omwille van nogal wat ongewone hobbies en bijzondere vrienden toch ook wel speciale F1-kampioen.

Mercedes, opnieuw superieur

Het heeft Mercedes enkele jaren voorbereidend werk gekost, maar sinds de komst van de hybride aandrijfsystemen en compactere turbomotoren veegt het de vloer of toch het asfalt aan met de concurrentie. De 19 GP's in 2015 leverden 16 nieuwe overwinningen en liefst 12 dubbelslagen op, enkel Ferrari (dat die fakkel van Red Bull overnam) kon er drie keer tussenkomen.

Sebastian Vettel, best of the rest

Vier opeenvolgende wereldtitels met de meestal superieure Red Bull-Renault-combinatie, maar vorig jaar was het uit met de pret. Het 'klikte' niet meer echt met de RB10, Sebastian Vettel liet zich zelfs bijna het hele seizoen in de hoek drummen door nieuwe ploegmaat Daniel Ricciardo. Tijd om andere oorden op te zoeken en mee aan de revival van Ferrari te gaan werken. Dat deed Vettel met brio, drie overwinningen en een derde plaats in het kampioenschap smaken voor 2016 naar meer. Veel meer.

Max Verstappen, nieuwe superster

Kon je een jongetje van 17 met nog niets eens een rijbewijs voor de A2 van Utrecht naar Amsterdam al in een F1-wagen loslaten in de straten van Monaco of op de heuvels van Francorchamps? Blijkbaar wel dus, Verstappen bevestigde al het goede dat van hem werd verwacht. Hij deed zelfs meer dan dat, met een reeks schitterende inhaalmanoeuvres en een koelbloedigheid die zelfs heel wat piloten met tien keer meer ervaring nog niet altijd aan de dag kunnen leggen. Hallo Lewis? Nog een jaartje verder leren bij Toro Rosso en dan winnen met Ferrari? De Italiaanse motor heeft hij volgend jaar al.

De verliezers?

Nico Rosberg, eeuwige tweede?

Twee jaar na elkaar tweede in het kampioenschap eindigen, met ondertussen ook al een fraaie reeks overwinningen. Knap op zich, en toch moet Rosberg in 2015 bij momenten zowat de ongelukkigste of toch meest gefrustreerde piloot van het hele veld zijn geweest. Kon jij vorig jaar tot de allerlaatste race van het seizoen gelijke tred houden en dus met Hamilton kampen voor de titel, dan moest hij in 2015 al aanzienlijk vroeger afhaken. Eenmaal het kampioenschap definitief verloren was, nam Rosberg dan - vreemd genoeg - wel weer de bovenhand. Een opsteker voor de Duitse Fin, onmiddellijk na zijn overwinning in de slotrace in Abu Dhabi mocht iedereen weten dat het wereldkampioenschap 2016 voor hem eigenlijk al meteen mocht beginnen. Maar in Australië staat Hamilton allicht wel weer helemaal scherp.

Red Bull, een soap

Toch een beetje de soap en zelfs komedie van het seizoen. Vorig jaar wist Ricciardo met wat geluk en veel talent nog drie races te winnen, in 2016 liep het helemaal fout. "De schuld van de zwakke Renault-motor", luidde het bij het bij momenten nogal vreemd en zelfs bijzonder arrogant communicerende team. Wat ze in Parijs zodanig op de zenuwen begon te werken dat ze Red Bull dan maar zelf wandelen stuurden. Renault ging zowel met Ferrari als Mercedes onderhandelen voor een nieuwe motor, maar kwam telkens van een kale reis terug. Waardoor ze toch weer naar Renault moesten, ze gaan de Franse motor volgend jaar onder de naam Tag-Heuer gebruiken. En redden met die deal meteen ook hun gezicht. Een beetje toch.

Williams, net niet

Bijzonder knappe resultaten in 2014, dat smaakte voor 2015 naar meer. De kloof met het Mercedes-team zou nog wat kleiner worden, er werden zelfs enkele overwinningen beloofd. Maar die kwamen er dus niet, Williams dank het vooral aan het slechte presteren van Red Bull dat het toch opnieuw derde eindigde in de eindstand bij de teams. De grootste oorzaak voor de vaak tegenvallende prestaties: de Pirelli's functioneerden niet echt goed onder de FW37.

Fernando Alonso, beetje GP2

Het drama van Fernando Alonso is ook dat van Jenson Button en natuurlijk nog veel meer dat van McLaren en Honda. Te weinig vermogen, een zowat onbestaande betrouwbaarheid en een record aantal 'strafpunten', de Honda-motor staat na een jaar proberen nog altijd nergens. En het McLaren van de fiere Ron Dennis gaat dus nog maar eens op zijn bek. Het dieptepunt van het seizoen? Alonso die de Honda tijdens een 'onbewaakt' moment via de boordradio een GP2-motor noemde. Wat moet die Spanjaard zich zijn (gedwongen) vertrek bij Ferrari al hebben beklaagd.

McLaren-Honda, de ramp

Zie Fernando Alonso, wat valt daar verder nog over te zeggen? Dat reservepiloot Stoffel Vandoorne maar moet hopen dat ze het niveau in 2016 wel stevig kunnen opkrikken, zodat hij er in 2017 de vruchten kan van plukken. Als Alonso al niet vroeger vertrekt...

En verder?

Of we nog iets moeten vermelden? Dat Valtteri Bottas bij Williams niet echt afstand kon nemen van de 'oude' Felipe Massa, dat Force India met een vijfde plaats bij de teams (en de derde podiumstek in Rusland voor Perez) zijn beste seizoen ooit kende, dat Lotus geen geld meer had om van de E23 een competitieve auto te maken (het podium in Francorchamps van Grosjean was echt wel een klein mirakel) en dat Sauber na een puntenloos 2014 dit keer wel af en toe de top 10 haalde. Maar ook niet veel meer dan dat. En ja, dat McLaren het aan Manor heeft te danken dat het niet als allerlaatste eindigde...

Een vermelding ook nog voor Jules Bianchi. Die Franse belofte bezweek tijdens de zomer aan de bij zijn crash in 2014 opgelopen verwondingen, het werd de eerste F1-dode in vele jaren. De autosport verloor in 2015 (in de IndyCar) ook voormalig F1-piloot Justin Wilson.

 

In dit artikel : Mercedes-Benz

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken