Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Formule 1 / F1 GP België 2019: Leuke babbel met Renault-piloot Daniel Ricciardo

Aan de vooravond van het GP-weekend in Spa trokken wij al eens naar de F1-paddock voor een praatje met Daniel Ricciardo, de Australiër die het Renault-team weer naar de top moet loodsen. "We zijn nog niet waar we wilden staan."

Overzicht :

Als een Duracell-konijn wipt Daniel Ricciardo, deze zomer 30 geworden, Renaults tijdelijke kwartier in de paddock van Francorchamps binnen. Breed grijnzend als - quasi - altijd springt de Australiër van Italiaanse komaf over vier traptreden tegelijk en ploft zich neer in dezelfde stoel waar even tevoren stalgenoot Nico Hülkenberg sip zat uit te wijden over zijn pas bekendgemaakt ontslag.

Vorig jaar was het Ricciardo die aan de vooravond van de GP van België alle aandacht opeiste, met zijn onverwachte overstap van Red Bull naar Renault. Een stap terug, zo luidde de consensus, en zo blijkt voorlopig ook: hij haalde nog 2 zeges in 2018, dit jaar was een 6de plaats in Canada voorlopig het hoogst haalbare. Winnen staat voor dit jaar niet meer op de planning, al is de grijns er nog steeds. Een jaarloon van zo'n 20 miljoen houdt het leven ook in de middenmoot draaglijk.

Best of the rest

"Ik lig elke avond te huilen in bed", grapt Ricciardo. "Nee, het is natuurlijk leuker om met de champagne te spuiten, maar ik had me er vorig jaar al mentaal op voorbereid dat ik nu nog geen podiums zou halen. Ik wist dat er veel werk op de plank lag en we zijn ermee bezig, maar de resultaten zijn tot nu toe minder dan we verwachtten. De motorjongens hebben een mooie stap vooruit gezet, maar aan het chassis en de aerodynamica is nog werk, geen van de verbeteringen die we hebben doorgevoerd heeft ons echt veel meer grip opgeleverd. We concentreren ons nu op 2020, dan willen we een goed basispakket hebben om dichterbij het podium te geraken. Ik geloof er nog steeds in dat wij best of the rest kunnen zijn." (na het triumviraat Mercedes/Ferrari/Red Bull, nvdr.)

Voor de Belgische GP geeft Renault zijn twee rijders alvast wel betere motoren, wat wel betekent dat ze automatisch 5 plaatsen lager starten als straf.

Ricciardo staat bekend als een van de beste stuurlui in de Formule 1, met een precieze rijstijl en de gave om schier onmogelijke inhaalmanoeuvres tot een goed einde te brengen. Maar wat heeft hij daarnaast nog te bieden aan Renault, een team dat al enkele jaren ambieert weer de aansluiting te vinden met de top, na titels in het vorige decennium?

"Technisch kon ik het team een beetje in de juiste richting sturen, vertellen waarin de Red Bull beter was en in welke aspecten we energie moesten investeren, en in welke niet. Verder gaat het om kleine dingen. Ik probeer positief te blijven en iedereen gemotiveerd te houden, iedereen een beetje liefde geven wanneer we een goed resultaat behalen, dat maakt dat mensen harder en langer willen werken. Maar bij mij komt dat redelijk natuurlijk, ik ben gewoon zo. Ook achter gesloten deuren, ja."

Belgische ingenieur

Een van die mensen is Karl Loos, Belg en Ricciardo's race-ingenieur. "Voordien had ik 5 jaar met dezelfde ingenieur gewerkt, en ik had hem heel graag. Een nieuwe relatie opbouwen is moeilijk, ik vroeg me dus af of this Karl-guy wel oké zou zijn. Maar hij is heel goed. Hij heeft een paar jaar op redelijk hoog niveau gevoetbald en heeft dus de competitiedrang in zich. Een ingenieur moet niet alleen intelligent zijn, maar ook dat vuur in zich hebben, dat heb je nodig om op zoek te gaan naar die kleine verbeteringen. Heeft-ie gezegd dat ik heel goed ben in multitasking? In de auto misschien wel, ja, maar als ik een berichtje typ naar mijn moeder, dan zou ik het niet eens merken als het gebouw in de fik staat. (lacht)"

Eind dit seizoen moet stalgenoot Nico Hülkenberg plaats ruimen voor Esteban Ocon, de jonge Fransman die momenteel nog bij Mercedes op de reservenbank zit. Ricciardo lijkt het niet echt te deren met wie hij de werkvloer deelt. "Ik haat ze allemaal. Dat is gemakkelijker, hen gewoon koud aanstaren. Maar wie weet zal ik Esteban weleens goeiedag zeggen, ik zal wel zien", reageert de Australiër gevat cynisch op de obligate vraag.

"Nee, ze hebben mijn mening niet gevraagd, maar hadden ze dat wel gedaan, dan zou ik ook gewoon gezegd hebben: als jullie denken dat hij de juiste man is, doen. Ik lig er niet wakker van, zolang we maar goed samenwerken en elkaar vooruit stuwen. Ik denk dat ik ook wel beter presteer als ik een teammaat heb die me uitdaagt. Als je in elke bocht sneller bent, dan ga je niet meer zoeken naar wat je kan verbeteren, maar als je hier en daar trager bent doe je dat wel. Van iedereen kan je natuurlijk wel een kleinigheidje leren, dus ook van Ocon. Met Hülkenberg was het gemakkelijk samenwerken, hij heeft veel ervaring en een ontspannen aanpak, no-nonsense. Ik hoop dat hij iets vindt voor volgend jaar, hij heeft nog wel even tijd." De Duitser is een van de kandidaten voor een zitje bij Haas. Alweer niet echt een topteam in het vizier dus, van de man die in meer dan 150 GP's nog nooit het podium haalde.

De onnozelaar uithangen

Een van de hete hangijzers in Spa is de wissel bij Red Bull. Pierre Gasly degradeert na een half jaar naast Max Verstappen weer naar het B-team Toro Rosso, Alex Albon maakt de omgekeerde beweging. Voor Ricciardo is het gekend terrein, ook hij ging destijds van Toro Rosso naar Red Bull, en ook hij moest er uiteindelijk zijn meerdere erkennen in de jonge Nederlander.

"Jammer voor Pierre, maar ik vind het niet oneerlijk. Het gat met Max was te groot en er was niet veel vooruitgang te zien, dus ze moesten iets doen. Met Max die races wint, denk ik dat Red Bull van hem ook minstens 1 podiumplaats verwachtte. Gasly had het vast zelf ook wel in de gaten, dit is nu eenmaal hoe Red Bull werkt. We zullen zien hoe het met hem gaat bij Toro Rosso, misschien vindt hij een tweede adem. Voor jonge rijders is dat niet gemakkelijk, er zijn er niet veel die het halen. Het is moeilijk een tweede Verstappen te vinden, met zoveel talent en voor zijn leeftijd zoveel rijpheid."

Hoe de band eigenlijk was met Verstappen? "Ik moest met hem voor Red Bull veel promoactiviteiten doen en we begrepen allebei dat we er maar beter iets leuks van konden maken, anders zou het voor driekwart van het jaar redelijk ellendig geweest zijn. We hingen dan maar de onnozelaar uit en we brachten elkaar vaak aan het lachen. Verder vind ik het niet zo belangrijk om goed overeen te komen, maar voor het team is het dat wel natuurlijk, want de rijders moeten samenwerken om de auto naar een hoger niveau te tillen."

Wereldkampioen?

Een collega herinnert Ricciardo eraan dat het alweer 5 jaar geleden is dat hij hier in België de GP won, en of hij toen dacht dat hij anno 2019 een wereldkampioen zou zijn. "Zeker en vast, zou ik toen gezegd hebben. In dat opzicht sta ik dus niet waar ik verwacht had te staan. Maar ik ben nog steeds hongerig, en moest ik nu stoppen met de F1, dan zou ik zeker een boel leuke herinneringen hebben, maar zou het toch ook pijn doen om zonder titel te eindigen."

Wanneer de tijd op is, wipt hij uit zijn stoel alsof er een springveer onder zijn rug zit, nog steeds met die gebeitelde grijns op zijn gelaat. Op naar betere tijden?

Lees ook ons interview met Kimi Räikkönen

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken