Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Formule 1 / De F1 wagen van 2021 laat zich bewonderen

Het is geen geheim dat de Formule 1 de laatste jaren wat saaier is geworden. Achter de schermen is de organisatie druk in de weer om daar met de designwetten van 2021 een mouw aan te passen. Nu laat de F1 bolide van de toekomst zich voor het eerst in het echt zien.

Overzicht :

Fans kijken reikhalzend uit naar het seizoen van 2021. En daar hebben ze een goede reden voor, want de F1 en de FIA willen met er met nieuwe regels voor zorgen dat het racen weer spannender wordt. Dat willen ze bereiken door het design van de bolides stevig op z’n kop te zetten.

In theorie

Teams zullen in 2021 rekening moeten houden met nieuwe regels die de extreem aerodynamische auto’s van vandaag verbannen. De tonnen downforce die ze nu genereren, zorgen voor een serieuze handicap voor de wagen die achter hen rijdt door het aanmaken van de zogenaamde ‘vuile lucht’. Dat maakt dat wiel-aan-wiel racen vandaag té moeilijk is gemaakt. In 2021 wil de FIA dat ongedaan maken en zullen de wagens terug moeten vallen op mechanische grip en het grondeffect.

In de praktijk

Tijdens het weekend van de Grand Prix van Duitsland werd een schaalmodel van 1:2 getest in de windtunnel van Sauber, waar de ingenieurs konden checken of hun theoretische design ook in de werkelijkheid deed wat het moest. Het resultaat zie je hier, en het ziet er behoorlijk retrofuturistisch uit: spatborden vooraan, grotere sidepods, ferme diffusor, 18-duims velgen en vooral een veel simpelere achtervleugel doen terugdenken aan de jaren '90. Naar verluidt werd de ‘vuile lucht’ beperkt tot slechts 10 %, in vergelijking met de 50 % die de auto’s nu achterlaten. In dat opzicht is de missie al geslaagd.

Nog veel werk

Er is wel nog werk aan de winkel. De voorvleugel, bijvoorbeeld, is helemaal nog niet representatief. En de mankracht die de FIA kan inzetten is maar een fractie van de middelen die de grote teams ter beschikking hebben. Daarom zal in 2021 wellicht ook een kostenplafond worden ingevoerd, zodat het middenveld niet te hard wordt benadeeld. Maar dat is al speculatie, want de definitieve regels worden pas in oktober van dit jaar gepresenteerd. We zijn alvast benieuwd naar wat de teams ervan zullen maken!

Geschreven op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken