Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / F1 stelt nieuw wagenconcept voor 2022 voor

Geschreven door Yeelen Möller op 15-07-2021

De Formule 1 heeft het doek getrokken van een voorbeeld van het type auto dat we volgend jaar op de startgrid zien verschijnen. Het versimpelde design met ground effect moet voor spannendere races zorgen.

De Formule 1 heeft een voorbeeld getoond van hoe een F1-racewagen van 2022 er zou kunnen uitzien volgens de nieuwe regels, die bedoeld zijn om closer racen mogelijk te maken. De nieuwe regels zijn het resultaat van een samenwerking tussen de FIA en de Formule 1, waarbij er ook werd gekeken naar een verbeterde veiligheid, goedkopere onderdelen en meer duurzaamheid op ecologisch vlak.

Minder downforce, minder downforceverlies

Het eerste dat opvalt aan de F1-bolide voor 2022, is natuurlijk zijn design. De hele auto is op aerodynamisch vlak 'versimpeld', met minder hoekjes en kantjes en een meer vloeiende lijn van voor naar achter. Het is dan ook de bedoeling om minder downforce te genereren en een betere doorstroom van de lucht te ontwikkelen zodat er voldoende 'schone' lucht naar de volgende auto kan gaan, zodat je niet al te veel downforce verliest als je dicht achter een andere auto gaat rijden. Om het gripverlies te compenseren, wordt er gebruik gemaakt van 'grondeffect' dankzij een volledig gevormde vloer, al wordt dat effect nog niet zo extreem toegepast als in de jaren '70 en '80.

F1 2022

Lelijke neus

De opvallende neus van de F1 2022-wagen is bedoeld om de luchtstroom zo nauw mogelijk bij de auto te houden, in plaats van ze breed uit te laten stromen zoals bij de huidige wagens. Maar het is ook een nogal lelijke neus geworden, zoals de F1-piloten duidelijk lieten kennen tijdens de presentatie. Daniel Ricciardo (McLaren) was nog lief door te zeggen "dat het wel zal wennen", maar Carlos Sainz jr. (Ferrari) liet vallen dat hij de auto mooi vindt "van achter de voorwielen". 

Voor de rest zijn de piloten vrij enthousiast, zeker als het gaat om het doel waarvoor deze nieuwe F1-wagen is ontworpen. "Het is tot nu toe altijd de bedoeling geweest om de auto's jaar na jaar sneller te maken, maar nu is de sport voor het eerst samengekomen om auto's te maken die voor beter racewerk zorgen. Ik hoop dat het lukt", zegt George Russell (Williams).

18 inch

Nog een opvallend detail zijn de 18-duims velgen, tegenover de huidige 13-duimers, met ook wieldeksels over de velgen. De wieldeksels vermijden opnieuw dat er 'vuile' of turbulente lucht ontsnapt van de wagens om het achtervolgers moeilijk te maken, terwijl de 18-duims velgen met bijhorende dunnere banden ook minder snel zouden moeten oververhitten als er dicht wordt geracet.

Duurzame brandstof

De motoren van de F1-wagens van 2022 blijven hetzelfde, dat zijn nog steeds de 1.6 V6-hybrides die tegenwoordig ruim 1.000 pk leveren. Wel moeten ze op meer duurzame brandstof rijden, in 2022 op E10 (10% ethanolgehalte) en tegen medio de jaren 2020 op volledig duurzame brandstof, iets dat Pat Symonds, Chief Technical Officer van de F1, ook voor straatauto's ziet gebruikt worden tegen de jaren 2030, wanneer nieuwe verbrandingsmotoren verboden worden, maar er nog steeds heel wat brandstofauto's zullen rondrijden.

F1 2022

Opnieuw veiliger (en zwaarder)

Tenslotte is er ook goed gekeken naar de veiligheid van de F1-auto's van 2022 en zijn er strengere regels ontwikkeld om de piloten nog beter te beschermen in het geval van een crash. De chassis moeten vooraan 50% hardere impacts kunnen dragen, terwijl een herhaling van de horrorcrash van Romain Grosjean vorig jaar moet worden vermeden door een nieuwe breekmethode van de wagens, zonder daarbij de brandstoftank te doen scheuren.

Daarnaast is er gekeken naar het dodelijke ongeval van Anthoine Hubert in de F2 in 2019, met een stevigere zijkant en een langere kreukelzone in de neus als gevolg. Het nadeel van deze verbeteringen is dat het gewicht van de wagens opnieuw stijgt, met een minimumgewicht van 790 kilo in 2022 (2021: 752 kg).

En voor wie het design van deze nieuwe F1-auto niet mooi vindt: geen paniek. Dit is slechts een conceptversie van wat we volgend jaar zullen krijgen, de wagens van de teams zullen er waarschijnlijk anders uitzien. En geen holografische wrap krijgen. Hopelijk.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten