Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

nu inschrijven

Formule 1 / F1 2019: wie houdt Hamilton van zijn zesde wereldtitel?

De voorbije seizoenen had Ferrari de auto om Mercedes te treffen, maar aan Lewis Hamilton viel weinig tot niets te doen. Vooral omdat hij zijn grootste tegenstander steeds vaker wist te verslaan: zichzelf.

F1 2019: Hamilton versus de rest

Het grootste verschil tussen de Hamilton van 2018 en die van daarvoor? Dat hij zich niet meer zo gemakkelijk laat opnaaien. Tegenstanders kruipen niet langer onder zijn huid en onverwachte wendingen duwen hem niet meer uit zijn lood. Het lijkt alsof Lewis eindelijk de mentale stabiliteit gevonden heeft die hij miste in de duels met ploegmaat Nico Rosberg, die hem in 2016 de wereldtitel wist af te snoepen.

In gelijkwaardig materiaal dan nog, dat was Hamilton nooit eerder overkomen. De slopende strijd dwong Rosberg wel tot een vroegtijdig pensioen. Slim genoeg om te beseffen dat hij iets ongelooflijks gepresteerd had. En dat zoiets hem geen tweede keer zou lukken.

Vettel?

Toen was Mercedes oppermachtig, de afgelopen seizoenen taande die dominantie en kregen Red Bull en vooral Ferrari weer greep op de zaken. Maar de Scuderia werd in de steek gelaten door Sebastian Vettel, die subliem uit de startblokken schoot vooraleer te kraken onder de druk. Halverwege het seizoen stapelden de onnodige fouten en de strategische blunders zich plots op, waardoor het zelfvertrouwen van Hamilton een extra boost kreeg.

Dat Mercedes de interne concurrentie ontwapende en Valterri Bottas nadrukkelijk in de rol van tweede piloot duwde, hielp natuurlijk ook. Hamilton is altijd al supersnel geweest: sinds zijn debuut in 2007 verzamelde hij liefst 83 poles, 73 overwinningen en 41 snelste wedstrijdrondes. Dat zijn palmares binnenkort nog indrukwekkender oogt, dankt hij evenwel aan de rust in zijn hoofd. Wie maakt hem wat?

Bottas niet. De Fin kan en mag niet. Vettel evenmin, wegens te broos. Een viervoudig wereldkampioen moet meer controle te hebben over zichzelf en over de omstandigheden. Het licht ging iets te vaak volledig uit. Nu zou Vettel wel eens kunnen profiteren van de interne verschuivingen binnen de rode renstal. Teambaas Maurizio Arrivabene maakte plaats voor Mattia Binotto, de technische directeur die Ferrari weer leerde wat winnen was. Hij zette orde op zaken, weerde politieke spelletjes en durfde innoveren. Maar kan hij Maranello ook de titel schenken?

Verstappen?

Wil je de tandem Mercedes en Hamilton uit het wiel rijden, dan heb je naast visie vooral branie nodig. En dan kom je als vanzelf bij Red Bull en Max Verstappen terecht. Wellicht is de Nederlander de enige die even goed, misschien zelfs beter aan een F1-stuur kan draaien dan de vijfvoudige wereldkampioen. Kijk maar naar de in natte weersomstandigheden verreden races, waarin het talent van beide heren onweerstaanbaar komt bovendrijven.

Bovendien kent Verstappen geen ontzag. Hij valt aan zodra hij een gaatje ziet, ook al is dat gaatje er eigenlijk niet. Hij gaat net zo gemakkelijk in de clinch met Hamilton als met zijn eigen teammaat. Niemand balanceert zo vaak op de grens van het toelaatbare. Mad Max combineert het beste van Senna met het beste van Schumacher, de tweede seizoenshelft van 2018 reed hij bovenaards goed.

Wat aanvankelijk een straf leek, zou wel eens de grote troef van Red Bull kunnen worden. We hebben het over de overstap van Renault naar Honda. Na een pijnlijke passage bij McLaren landden de gekrenkte, maar eergierige Japanners bij Toro Rosso, waar ze langzaam maar zeker aan eerherstel timmerden. Tijdens de Grote Prijs van Bahrein stuurde de intussen naar Red Bull gepromoveerde Pierre Gasly zijn STR13 zelfs naar een vierde plaats. De helft van de Honda-ingenieurs die vorig jaar bij Toro Rosso aan de slag waren, werken intussen voor Red Bull. Het team gelooft niet alleen in de kwaliteiten van de RB15, maar ook in die van de motor. Lekker compact, zo heeft het Oostenrijkse designteam het hybride aandrijfgeheel het liefst. Honda heeft iets recht te zetten, in Red Bull vinden ze de gedroomde partner om het blazoen blinkend te poetsen. 

Ricciardo?

Daniel Ricciardo is te goed om de tweede viool te spelen. Dat vond de Australiër ook, dus verkaste hij naar Renault. Hij had het moeilijk met de leiding van het Red Bull-team, dat goudhaantje Max Verstappen steeds nadrukkelijk ging voortrekken. Ook financieel. Hij vreesde de komst van Honda, want hadden de Japanners er geen potje van gemaakt bij McLaren? Dan ben je toch beter af bij een echte constructeur, dacht Daniel.

Renault heeft de ambitie, de ervaring, het palmares én de middelen. En met Ricciardo ook een rijder die weet wat winnen is. Dat kan zijn nochtans hoog aangeschreven ploegmaat niet zeggen. Nico Hülkenberg heeft 152 races op zijn conto staan, maar heeft het podium nog nooit van dichtbij gezien.

De komst van de goedlachse Ricciardo doet Renault zichtbaar deugd. Er zit weer schwung in de Franse renstal, een vibe waaruit zelfvertrouwen en ambitie spreekt. Ze gaan progressie maken, volgend jaar voor overwinningen strijden en daarna meedoen voor de titel. Met Daniel Ricciardo als speerpunt, dat is zowat het plan. Hij mist misschien de absolute snelheid van een Verstappen, maar aan zijn inhaalmanoeuvres kan niemand tippen. Maar om in te halen, heb je eerst een snelle machine nodig. Is de RS19 goed genoeg?

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken