Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Formule 1 / F1 2019: overzicht van de nieuwe regels

Geen grote veranderingen voor 2019, eerder detailaanpassingen. Maar ze zouden wel een groot effect op de onderlinge waardeverhoudingen in de F1 kunnen hebben.

F1 2019: Ferrari front wing

Dankzij hun hybride aandrijfgeheel beschikken moderne F1-machines overeen boostfunctie die het vermogen tijdelijk kan doen pieken. En ook het DRS-systeem tekent nog steeds present, zodat rijders die hun tegenstander op de hielen zitten op sommige circuitsecties een flap op de achterspoiler kunnen openklappen om een hogere topsnelheid te halen. Toch blijft inhalen een probleem dat de Formule 1 zo snel mogelijk wil oplossen.

Daarom hebben ze ook aan de aerodynamica gewerkt, waardoor het gemakkelijker zou moeten worden om een andere F1-bolide te volgen. Dus zonder al te veel downforce te verliezen en zonder je voorbanden naar de vaantjes te rijden. Een overzichtje van de maatregelen voor 2019:

De vleugels

De aerodynamische elementen aan de voorzijde van de nieuwe F1-auto’s zijn eenvoudiger geworden in 2019. De voor- en achtervleugel zijn dan weer wat hoger breder en iets hoger zijn, zodat de piloten minder last van de vuile lucht van een voorganger. De DRS-opening is bovendien groter geworden, waardoor inhalen nog makkelijker zou zijn.

De brandstof

Door de grotere luchtweerstand van de bredere vleugels én het aanhoudende geklaag van de coureurs die brandstof moeten sparen, mogen de F1-wagens dit jaar 5 kilo extra benzine meezeulen (110 kg vs. 105 kg).  Al zouden de teams daar niet elke race gebruik van maken: Mercedes liet al vallen dat elke 5 kilo minder brandstof 0,2 s per rondje bespaart.

De banden

Geen regenboogkleuren voor de banden dit jaar. De twee hardste bandentypes worden geschrapt wegens toch niet gebruikt, de 5 resterende types heten niet meer Medium tot Hypersoft maar C1 tot C5. Elke race krijgt drie types banden, waarvan het hardste een witte rand krijgt en ‘Hard’ genoemd wordt. Daarnaast heb je dan de gele ‘Medium’ en rode ‘Soft’.

En verder

Naast deze grotere ingrepen zijn er nog enkele details die veranderen:

  • De helmen hebben een kleiner vizier voor de veiligheid
  • Op de achtervleugel zitten er nu twee achterlichten voor een betere zichtbaarheid
  • De piloten worden apart gewogen en moeten minstens 80 kilo wegen, lichtere coureurs moeten ballast in hun stoeltje meedragen
  • Tenslotte wordt het camerawerk in en uit de auto aangepast om een betere kijkervaring te garanderen

Doorgaans zijn stabiele regels een goede zaak voor het geboden spektakel. De topteams kunnen minder progressie maken, terwijl de middenmotors een aantal ideeën van die grotere renstallen kunnen introduceren op hun nieuwe machines. En dat zou de kloof tussen Mercedes, Ferrari en Red Bull met de rest moeten verkleinen en de competiviteit van het veld moeten vergroten.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken