Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Formule 1 / Formule 1 2019: de technische aanpassingen

Pirelli heeft de nieuwe bandensoorten voor 2019 bekend gemaakt, waardoor we ook op technisch vlak weten wat er verandert in de F1 volgend jaar. Een overzicht.

Overzicht :

De Formule 1 staat nooit stil, ook volgend jaar zijn er een aantal aanpassingen aan de technische regulaties om de sport spannend te houden voor de kijkers én uitdagend voor de ingenieurs. De veranderingen vinden op drie grote vlakken plaats: aerodynamica, banden en gewicht.

Spoilers en vleugels

Inhalen blijft een heikel punt in de F1, met elk jaar wel een aantal aanpassingen om de inhaalacties op de baan te bevorderen. In 2019 zijn het de voor- en achtervleugels die eraan moeten geloven. De voorvleugel wordt vooral simpeler en breder, om de negatieve gevolgen van turbulentie te minimaliseren. Simpel gezegd: rijders zullen elkaar dichter kunnen volgen zonder te veel downforce te verliezen, omdat de voorvleugels nu ‘schone’ lucht nodig hebben om goed te kunnen werken. Achteraan wordt de vleugel wat hoger en breder, terwijl ook de DRS wordt verbeterd. We zijn benieuwd of die dikke vleugels heel blijven in Monaco…

Het rubber

Pirelli blijft zeker nog tot 2023 bandenleverancier in de Formule 1. Logisch, een nieuwe leverancier zou nieuwe banden moeten ontwikkeld hebben voor 2019 en dan opnieuw voor 2021. De wijzigingen voor 2019 zitten vooral in de benamingen: weg zijn de Hards tot de Hypersofts, voor elke race wordt er nu enkel verwezen naar de harde, medium of zachte banden. De samenstelling van de banden zelf kan zo veranderen per race, maar het zijn de relatieve levensduur en prestaties die tellen.

Gedurende het seizoen zijn er 5 slickbanden beschikbaar, waar het er in 2018 nog 7 waren. De Hards en Supersofts worden uitgefaseerd, de rest krijgt de benaming ‘Compound’ 1 tot 5, met 1 als hardste band (vroeger de Medium) en 5 als zachtste (Hypersoft). De kleuren zie je hierboven terug.

Gewicht

Kleinere coureurs hadden tot dit jaar nog het voordeel dat ze minder mager moesten zijn om de gewichtstargets van de teams te halen. Elke kilo telt, en met de hybride aandrijving en meer recentelijk de Halo werd het steeds moeilijker voor de teams om het gewicht van de auto’s zo laag mogelijk te houden. Dat speelt nu niet meer in het nadeel van de grotere piloten, want het minimumgewicht van een piloot bedraagt nu 80 kilogram. Zij de daaronder zitten (denk aan smalle mannen zoals Lando Norris), moeten ballast meedragen in de stoel. Zo kunnen de teams geen voordeel halen uit een betere gewichtsverdeling.

Ook mogen de teams nu 5 kilo extra brandstof per race gebruiken, voor een maximum van 110 kg. Daarmee kunnen piloten langer op het gas, al blijft de maximale stroomsnelheid (hoeveel brandstof er per seconde mag ingespoten worden) hetzelfde. We vermoeden dat de teams niet altijd gebruik zullen maken van een volle tank, om lichter aan de start te kunnen verschijnen.

Het nieuwe F1-seizoen start op 17 maart 2019 met de Grote Prijs van Australië. Het circus strijkt neer in Spa-Francorchamps tijdens het weekend van 1 september 2019.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken