Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Formule 1 / Alain Prost over Renault in nieuw F1-seizoen: de kloof met de top dichten

Viervoudig kampioen Alain Prost is ambassadeur van Renault én adviseur voor het F1-team. AutoWereld sprak met hem, kort voor de Australische start van het nieuwe seizoen.

Overzicht :

Leuk om een groot idool uit je jeugd tientallen jaren later een half uurtje voor jou alleen te hebben, zeker als die dan ook nog eens bijzonder goedgezind is en met groot enthousiasme praat over een autosportdiscipline die beide partijen aan de interviewtafel nog altijd enorm weet te boeien. En onze eerste vraag ligt voor de hand…

Wat is uw precieze taak bij Renault?

Ik ben nog altijd ambassadeur voor het merk en help in die hoedanigheid dus ook de productiemodellen promoten. Wat de Formule 1 betreft, ben ik een soort adviseur van het management. Ik volg het team van heel dichtbij en assisteer Jérôme Stoll en Cyril Abiteboul (respectievelijk voorzitter van Renault Sport en directeur van Renault F1 Team, nvdr) waar dat kan of nodig is. 

Een beetje dezelfde rol als die van Niki Lauda (als niet-uitvoerend voorzitter) bij Mercedes dus?

Ja, daar kan je mijn functie mee vergelijken. Ik hou me niet met het operationele bezig. De day to day is het werk van Cyril, ik volg meer de evolutie van het team op de iets langere termijn. En van de Formule 1 in het algemeen. De contacten met de andere teams, met de FIA, de technische reglementen die wellicht gaan veranderen, de commerciële rechten van de sport…

Wat zijn de verwachtingen voor Renault F1 dit jaar?

Vorig jaar was het objectief heel duidelijk, toen wilden we de beste zijn achter de drie toen nog ongenaakbare topteams (Mercedes, Ferrari en Red Bull, nvdr). Wat ook gelukt is. Groter kon de ambitie toen nog niet zijn. Renault is een team dat in volle reconstructie is en de kloof met de drie snelste wagens is nog groot. In 2019 willen we er echter weer een pak dichter bij geraken, ook al weten we dat we in normale omstandigheden nog niet zullen kunnen winnen. We hebben genoeg ervaring in het team om te beseffen dat we ter zake heel realistisch moeten blijven. Welke plaats het ons op het einde van het seizoen zal opleveren, is moeilijk te voorspellen. We merken wel dat de prestaties van de verschillende teams toch wat dichter bij elkaar komen te liggen, om verschillende redenen trouwens. Een ervan is dat de huidige reglementen al een tijdje meegaan, dan krijg je qua rondetijden altijd wel een beetje een hergroepering. Vooral omdat de topteams een deel van de voorsprong verliezen die ze in het begin nog hadden.

Mag ik dan toch stellen dat jullie in 2018 vooral achterom keken en dit jaar eerder vooruit? Naar die drie topteams, dus.

Het is bij de start van het seizoen echt heel moeilijk om in te schatten hoe de verhoudingen precies zullen liggen. Je kan wel wat conclusies proberen trekken uit de tests in Barcelona, maar het echte verdict valt pas tijdens de eerste races. Misschien nog niet echt in Melbourne volgende zondag, maar zeker wel tijdens de daaropvolgende grote prijzen.

Red Bull is met de Honda van motorleverancier veranderd, afwachten of het zich in 2019 nog wel in die top drie kan handhaven. Misschien een opportuniteit voor Renault om een plaatsje op te schuiven.

Dat soort objectieven mogen we ons niet stellen. Vorig jaar hadden we soms nog anderhalve tot twee seconden per ronde achterstand op de topteams. Dat is wat we dit jaar moeten goedmaken. Een plaats naar voor opschuiven omdat een andere auto minder snel gaat, is geen echte oplossing. We moeten zelf sneller worden. Van de tijden van Red Bull in Barcelona hebben we in elk geval nog niet veel geleerd. Echt geweldig waren die niet, maar misschien hebben ze zich nog wat verstopt. Er is daar op acht dagen enorm veel gereden, bijna alle teams hebben er qua kilometers zowat een volledig seizoen afgelegd. Maar wat hun echte potentieel is, weten ze alleen zelf. Wat hebben ze tijdens het testen allemaal geprobeerd, hoe vaak gingen ze voluit, hebben ze misschien drie keer de motor moeten vervangen…? Het is wachten op de eerste races om de echte krachtverhoudingen te kennen.

Welke impact kan de komst van Daniel Ricciardo, toch een van de allerbeste piloten van de huidige generatie, hebben?

Die zal zeker een positieve rol spelen. We waren ook best tevreden over het werk van Carlos Sainz (die Renault moest verlaten, nvdr.), maar een van de grote troeven van Daniel is dat hij al races heeft gewonnen en natuurlijk ook dat hij van Red Bull komt. Dat team beschikt over een van de beste chassis van het hele veld, dus hij zal ons zeker kunnen helpen bij het verbeteren van het onze. En hij kent ook onze motor, want die zat vorig jaar nog in de Red Bull. Grote teams zijn altijd al ontstaan door een mix van de beste piloten, de beste ingenieurs en zelfs de beste mecaniciens. Als er daarvan dan overstappen naar jouw team, kun je daar zeker heel wat van opsteken. En daar komt nog bij dat Daniel een geweldig aangename man is, met een enorm charisma. Dus dat bezorgt Renault zeker ook nog wat meer aandacht van het publiek en de pers. En als het tegelijk ook voor extra druk zorgt, dan is het positieve druk.

Renault lijkt tot het kamp te behoren dat de kosten van de Formule 1 aanzienlijk wil gereduceerd zien. Hoever staat het eigenlijk met die discussies?

Een heel complexe materie. Met heel wat verschillende meningen, zelfs binnen Renault. Iedereen wil dat het goedkoper wordt, dat is wel evident. Maar tegelijk willen diegenen die nu een voorsprong hebben er natuurlijk op alle mogelijke manieren voor zorgen dat ze die niet verliezen. Nu, de grootste teams zullen altijd wel een voordeel behouden. Zelfs als je een limiet zet op wat ze mogen uitgeven. Maar er zijn misschien nog andere manieren om voor iets meer gelijkheid te zorgen, bijvoorbeeld met de wijze waarop je de F1-inkomsten over de teams verdeelt.

Wat is uw mening over de Formule E? Kan zelfs de Formule 1 ooit een 100% elektrische discipline worden?

Dat denk ik niet, ook al mag je natuurlijk nooit nooit zeggen. Maar denk en hoop van niet. De Formule E past heel goed bij wat seriewagens straks moeten worden. Of toch bij waar die vooral moeten worden gebruikt. In de stad dus, waar die Formule E-races vandaag ook worden gereden. De Formule 1 is iets helemaal anders. Het is altijd al de top van het autosport én van de techologie geweest. Dat is vandaag nog altijd het geval, de hybride motoren zijn zonder meer fenomenaal. En er is dus evengoed een duidelijke link met productiewagens. Maar wie durft voorspellen waar we over pakweg tien jaar zullen staan? Misschien hebben we dan wel F1-wagens die op waterstof rijden.

Is de Formule E niet vooral iets voor nieuwsgierigen die “eens komen kijken”, terwijl de Formule 1 de echt gepassioneerden liefhebbers blijft boeien?

Ik ga de Formule E zeker niet bekritiseren, ik ben er zelf ook bij betrokken. Maar het gaat inderdaad wel over een andere vorm van autosport. Waarbij perceptie van groot belang is, de elektrische racewagens sluiten duidelijk beter aan bij de richting waar de maatschappij lijkt heen te gaan. Maar misschien botst ze straks toch op bepaalde limieten. De auto’s worden steeds sneller, vraag is of de circuits in de steden nog wel geschikt zullen blijven. En een Formule E buiten de stad, dat wordt dan wel een ander verhaal. Maar ondertussen lijkt het wel makkelijker te zijn geworden om er sponsors voor te vinden. Waarbij men zelfs niet meer altijd kijkt naar het publiek dat men bereikt, ze willen of moeten er blijkbaar gewoon bij zijn. De Formule 1 blijft ondertussen echter ook nog altijd een geweldig marketinginstrument. Misschien iets minder in Europa, waar de belangstelling wat is teruggevallen. Maar des te meer in andere werelddelen, dat merk ik als ambassadeur van Renault ook telkens als ik op autosalons in Rusland, China of andere zogeheten jonge markten kom. Als je daar over auto’s wil spreken, mag je gerust met de F1 beginnen. Voor een merk als het onze is er niets dat die autosporttak kan vervangen als communicatiemiddel. Of je zou nog veel meer geld moeten uitgeven.

Nog even over uw persoonlijke F1-carrière, die toch heel lang en heel rijk was. Wat zijn uw mooiste herinneringen?

Die vraag krijg ik dikwijls, ik moet dan ook niet lang nadenken over het antwoord. Het kampioenschap van 1986 (toen Prost in een dramatische laatste grote prijs in Australië in extremis de Williams-piloten Mansell en Piquet klopte, nvdr) blijft voor mij het mooiste. En als het speficiek over races gaan, dan misschien die van Mexico in 1990, waar ik achteraan vertrok en na een lange inhaalrace toch nog won. Maar ik ben eigenlijk vooral blij met mijn volledige carrière in de autosport. En met het feit dat ik er zoveel jaren later nog kan en mag over praten.

Je hebt ook enkele titels nipt gemist, één keer zelfs met maar een half punt verschil.

Dat maakt allemaal deel uit van de geschiedenis. Ik heb echt nergens spijt van, ik heb ook niet het gevoel dat ik kansen heb gemist. Natuurlijk kan ik me nog de bedenking maken dat ik met andere reglementen, want die veranderen toch af en toe, misschien meer titels zou hebben gehad. Er was ook de kwestie van de illegale brandstof die onze grootste concurrent (Brabham, nvdr) in 1983 gebruikte en die me een kampioenschap heeft gekost. En de strijd met Senna bij McLaren die misschien niet altijd helemaal eerlijk verliep. Maar al die gebeurtenissen maken samen wel dat ik wellicht geen banale F1-piloot ben geworden. Er zijn ook kampioenen waar men nu nog amper over spreekt...

Terug naar 2019, wie wordt dit jaar wereldkampioen?

Daar antwoord ik eigenlijk nooit op. Gewoon omdat je dat nooit met grote zekerheid kan voorspellen. Het zal tussen drie en vier piloten gaan, en we weten allemaal wel wie dat zijn. Hetzelfde voor de teams. Het is alleen nog even afwachten of Max Verstappen zich met zijn Red Bull-Honda in de titelstrijd zal kunnen mengen.

En wanneer wordt Renault opnieuw kampioen?

Het objectief is om over twee jaar weer tot de groep van de allerbeste teams te behoren. En vanaf dan is alles mogelijk, dan moeten we gewoon de ambitie hebben om kampioen te worden. Zoniet heeft het geen zin om deel te nemen.

 

 

 

 

 

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken