Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Games en Multimedia / Gametest: Assetto Corsa Competizione (PS4)

Geschreven door Yeelen Möller op 31-07-2020

Als GT3-simulator bij uitstek werd Assetto Corsa Competizione al warm onthaald door de PC-gebruikers. Blijft het spel overeind met een release op consoles? AutoGids doet de test.

Wat is Assetto Corsa Competizione?

Waar de eerste Assetto Corsa een algemene racegame was (of is) met een realistischer kantje, vergelijkbaar met Project Cars, richt Competizione zich volledig op een eigen niche: het GT World Challenge-kampioenschap, vroeger bekend als de Blancpain GT Series. Geen mix van straat- en raceauto’s meer, in deze game rij je enkel met GT3-bolides. Dankzij de officiële licentie van het kampioenschap heb je wel de beschikking over het hele deelnemersveld, van de Audi R8 LMS tot de Porsche 911 GT3 R.

Het oog voor detail is natuurlijk niet verdwenen door over te schakelen naar een enkele raceklasse. Dankzij de Unreal Engine 4 heeft Assetto Corsa ook wisselende weersomstandigheden, nachtraces en realistische banden- en ophangingsmodellen. Bovendien zijn de circuits met Laserscan-technologie digitaal nagebootst voor een accurate 3D-weergave. Nog leuker is dat het beste van ons land, namelijk Zolder en Spa-Francorchamps, beide in het spel zitten.

Kenners weten natuurlijk al dat Assetto Corsa Competizione niet zo nieuw meer is: op PC is het al sinds vorig jaar uit. Maar nu heeft ontwikkelaar Kunos Simulazioni ook een consoleversie uitgebracht waarmee er een veel breder publiek wordt bereikt. Men belooft niet geraakt te hebben aan de beleving of het realisme van het spel, enkel de grafische kwaliteit is iets achteruit gegaan en de maximale grootte van het deelnemersveld is verkleind om ACC speelbaar te maken op de intussen al bijna 7 jaar oude consoles.

Leuk?

De mensen bij Kunos lijken daarbij in hun opzet geslaagd, want de speelervaring voelde op geen moment minder realistisch aan dan zou moeten. En zelfs de grafische stap achteruit lijkt heel erg mee te vallen. De auto’s zien er nog steeds mooi gemodelleerd uit, de belichting zit goed en ook de framerate blijft op peil tijdens het racen op onze gewone PS4. Daarover wat meer hieronder. Natuurlijk is het een stap achteruit vergeleken met de PC-versie, maar als je het niet rechtstreeks vergelijkt, zal het je niet zozeer opvallen.

Maar Assetto Corsa Competizione maakt het meest indruk met zijn physics tijdens het rijden. Met een controller is het wat moeilijk om vertrouwen te winnen, maar met een stuurtje voel je steeds beter waar de limiet ligt en hoe je die kan opzoeken zonder over de schreef te gaan. Heb je de besturing goed ingesteld, dan kan je echt tot het uiterste gaan op een bekend circuit, of net de kneepjes leren op een omloop waar je nog geen ervaring mee hebt. Bovendien kan je je auto erg uitgebreid instellen om hem volledig naar wens te laten rijden, van hulpsystemen tot de volledige ophangingssetup.

Een laatste pluim voor het geluid, dat niet enkel van hoge kwaliteit is, maar ook een goed onderscheid maakt tussen de verschillende wagens. De Porsches maken echt een herkenbaar geluid, dat duidelijk anders is dan dat van de McLarens of de Bentley’s. Al moet je het volume bij die laatste wel wat lager zetten als je buren hebt, dat gebulder gaat gemakkelijk door een dunne muur.

Jammer?

Ondanks de moeite die het ontwikkelaarsteam heeft gestoken in Assetto Corsa Competizione speelbaar maken op consoles, zijn er toch wat afwerkingsmissers te vinden die duidelijk maken dat dit spel echt wel bedoeld was voor PC. Zo moet je alle controls manueel instellen voor zowel een stuurtje als voor een controller. Maar niet allebei tegelijk, want het spel onthoudt maar één instelling, dus als je even wisselt tussen de twee: pech. Alles opnieuw instellen, graag.

Bovendien zijn er ook veel meer controls in te stellen dan er knoppen zijn op een controller of stuurtje. Je moet dus steeds een afweging maken: liever de ABS instellen, of toch een knop hebben voor de ruitenwissers? En wat met de camerapositie?

Tenslotte heeft het spel, naast de grafische zijde, nog een duidelijk nadeel tegenover de PC-versie: de framerate is steeds beperkt tot 30 fps, of je nu een PS4 (Pro) hebt of een XBox One, terwijl andere games vaak aan de 60 fps zitten. Daarmee mis je toch een stuk informatie over het gedrag van de wagen. PS4 Pro-gebruikers klagen bovendien over framerateproblemen die opgelost zouden zijn met een update, maar daarmee is ook de visuele kwaliteit achteruit gegaan. Wij hadden daar echter geen last van met onze gewone PS4.

Dus?

Ben je een fervent simracer, of gewoon een grote fan van het GT World Challenge-kampioenschap, dan is het een no-brainer: haal Assetto Corsa Competizione gerust in huis. Het realisme alleen al maakt het de moeite om te spelen, al zitten er weinig extraatjes aan het spel. De PS4-versie doet het belangrijkste even goed als de game op PC, maar is uiteindelijk toch ‘maar’ een port van het origineel, met alle gebreken van dien. Kan je het spelen op PC, doe dat dan ook.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten