Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Games en Multimedia / Gametest: F1 2020 (PC)

Vergeet de FIFA-stijl van minieme verbeteringen bij een jaarlijkse release, F1 2020 brengt een écht nieuwe manier om te spelen en wordt daarmee boeiender dan ooit, zeker in dit uitzonderlijke jaar.

Overzicht :

Wat is F1 2020?

De titel geeft het natuurlijk al een beetje weg, maar dit is de officiële game van het F1-seizoen van 2020. De titel is al sinds 2009 in handen van Codemasters, dat elk jaar de nieuwste bolides en piloten klaarzet op de grid voor jouw speelplezier. Maar in plaats van de zoveelste kleine update (we kijken naar jou, FIFA), zit er dit jaar een kleine revolutie in het spel onder de noemer ‘My Team’. Het is een nieuwe manier om de carrièremodus te spelen: in plaats van de sterpiloot-in-wording, ben je de… teambaas-en-sterpiloot-in-wording-in-een!

Je kan namelijk je eigen F1-team oprichten, waarbij je je kleuren, badge, motorleverancier, tweede piloot én sponsoren zelf kan uitkiezen, als een moderne Jack Brabham of Bruce McLaren. Zoals steeds start je ergens onderin het veld, ter hoogte van Williams en Alfa Romeo, en moet je je auto ontwikkelen om te klimmen tot bij de toppers. Maar de concurrentie zit natuurlijk ook niet stil, dus het is zaak om zo slim mogelijk te investeren in de R&D-afdeling en het maximale uit de fabriek te halen.

Er is nog iets speciaals aan F1 2020: het is de eerste game die afwijkt van de normale seizoenskalender. Want waar het echte F1-seizoen voorlopig quasi enkel in Europa doorgaat, volgt de game gewoon de 22 races tellende oorspronkelijke kalender, alsof Covid-19 nooit verspreid was geraakt. Ook Zandvoort en Hanoi zijn dus te spelen, ondanks het feit dat ze zijn overgeslagen door de pandemie. Tenslotte maakt de splitscreenmodus zijn grote terugkeer. Met je beste vriend(in) elkaar lustig van de baan rammen en vervolgens hem of haar van een djoeft repliceren in het echt: het kan weer.

Leuk?

We hebben het al lichtjes laten doorschemeren, maar we zijn grote fans van de My Team-modus. Het voegt een volledig nieuwe dimensie toe aan de intussen al ontelbare keren herhaalde carrièremodus waarbij je je als piloot opwerkt van rookie tot kampioen. De juiste motor en sponsors kiezen, budgetten beheren, de tijd van het team invullen om iedereen tevreden te houden en het maximale uit je tweede piloot te halen… Het maakt F1 2020 in één klap een pak boeiender dan de voorgaande titels.

Ook leuk is hoe toegankelijk de game is, zowel voor beginnende spelers met een controller als voor ervaren rotten die het liefst in een volledige sim rig klimmen. Je kiest welke hulpjes je aan of uit zet, terwijl je de AI op een moelijkheidsschaal van 1 tot 110 kan instellen, waarbij ze je op 110 om de oren rijden en op 1 gewoon blijven stilstaan op de startgrid. Denken we.

Verder zijn er nog enkele details die ons aangenaam hebben verrast tijdens het spelen. Zaken als het geluid van de wagens, dat duidelijk verschilt tussen de motorenleveranciers en dat je het ook echt hoort als je energie recupereert tijdens het afremmen. Of dat de volledige grid van het F2-seizoen van 2019 in de game zit om een tweede rijder uit te kiezen, inclusief Anthoine Hubert die overleed aan de gevolgen van een crash op Spa. Hij werd in de game gelaten als eerbetoon.

Jammer?

Minder leuk aan F1 2020 is het feit dat er aan het rijden vrijwel niets is veranderd tegenover 2019, zowel qua besturing als op grafisch vlak. Nu zijn de auto’s ook in het echt niet zo veel veranderd tegenover vorig jaar, maar zelfs de Ferrari’s rijden nog op kop met de beste motor in het spel. Dat mag snel geüpdatet worden. Ook een VR-mogelijkheid zou al veel doen om wat extra’s toe te voegen.

Daarnaast is de AI ook nog steeds even voorspelbaar: in de kwalificaties en in de eerste bochten hijs je jezelf met gemak tot in de podiumplaatsen met een van de traagste wagens, maar eenmaal op gang gekomen hou je ze niet meer bij. Het is moeilijk om een balans te vinden in de moeilijkheidsgraad, vooral omdat de sponsors die je engageert bepaalde resultaten verwachten. Haal je een geldschieter binnen met hoge verwachtingen en schroef je daarna de moeilijkheidsgraad op, dan kan je van een koude kermis thuiskomen.

Ons laatste kritiekpuntje is het feit dat F1 2020 je het wel heel duidelijk maakt dat je de duurste editie van het spel moet kopen om toegang te krijgen tot alle content. Tijdens het levelen krijg je te zien welke kleurstellingen en emotes je niét vrijspeelt en bij het ontwerpen van je auto toont het spel eerst de designs waar je niét uit mag kiezen in de gewone editie. Het zijn vooral cosmetische verschillen, maar het hoeft niet zo nadrukkelijk onderstreept te worden.

Dus?

We hebben echt genoten van F1 2020, vooral omdat een groot deel van de voorspelbaarheid van de carrièremodus is opgeschud door My Team. Die zorgt voor genoeg vernieuwing om het laatste spel te kopen, ook al is er qua graphics en besturing eigenlijk niets veranderd tegenover vorig jaar. Nu nog een update met de voor het echte F1-seizoen pas aangekondigde Mugello en Portimao…

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken