Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Industrie en economie / De 10 belangrijkste autodesigners - deel 1

De nobele kunst van het autodesign heeft vele gezichten. Maar dit zijn de 10 ontwerpers die er echt toe doen.

Overzicht :

Eerst even een misverstand uit de wereld helpen: de grote namen van het autodesign nemen nog maar zelden het spreekwoordelijke potlood in de hand. Ontwerpafdelingen zijn eigenlijk bedrijven op zich, met honderden creatievelingen, tekenaars, CAD-ontwerpers, kleihouwers, programmeurs, kleurconsulenten en stofmeesters, vaak verspreid over verschillende studio’s over de hele wereld. Maar zoals de chefkok van een grote sterrenzaak stellen ze het menu op, delen ze de orders uit en gaan ze op zoek naar de beste ingrediënten en de nieuwste ideeën. In de autoindustrie betekent dat: minstens een decennium vooruit kunnen kijken, en weten hoe je je creatieve lijn verkocht krijgt bij de gekroonde hoofden van je merk.

Dit zijn de tien die ertoe doen anno 2020. Niet zomaar mannen (jep, het is een exclusieve mannenclub) die verantwoordelijk zijn voor het uitzicht van vele miljoenen auto’s. Niet zomaar lui die de smaak-van-de-dag volgen, maar die bepalen, die bakens verzetten en nieuwe tendensen in staal gieten. Of ook niet, want hoewel stuk voor stuk invloedrijk, is hun werk niet universeel graag gezien. We beginnen met de nummers 10 tot 5.

10. Flavio Manzoni - Ferrari

Manzoni staat, na passages bij onder andere Lancia, Seat en Volkswagen, al bijna tien jaar aan het hoofd van Ferrari’s Centro Stile. Een afdeling die de Italiaan eigenhandig kneedde - vroeger besteedde het merk die klus doorgaans uit aan Pininfarina - en die keer op keer innoveert. De ene keer met een uitzinnige verschijning als de SF90 Stradale, dan weer met een ingetogener en klassieker ontwerp als de Roma, maar steevast met spitsvondige details. Als gediplomeerd architect ontwierp hij bovendien mee het spectaculaire fabrieksgebouw in Maranello, een bouwkundige parel.

9. Laurens van den Acker - Renault-groep

Een van de twee Nederlanders in deze lijst. Laurens van den Acker ging van een Italiaans designhuis naar Volkswagen, Ford en Mazda, waar hij Ikuo Maeda voorafging. In 2009 haalde Renault hem binnen om de legendarische Patrick le Quément op te volgen, op wiens erfenis hij de eerste jaren kon teren. Hij pakt graag uit met radicale conceptauto's, maar de productiemodellen die erop volgen hebben niet altijd dezelfde impact. Wel indrukwekkend is hoe hij de vormtaal van Dacia laat evolueren, zonder de lagekostenaanpak los te laten. En natuurlijk is er de wondermooie herboren Alpine A110, ook daarvoor is hij verantwoordelijk.

8. Gerry McGovern - Land Rover

Gerry McGovern gaat niet bepaald gebukt onder een gebrek aan zelfvertrouwen, maar heeft dan ook een palmares. Het afgelopen decennium kauwde de Engelsman als designhoofd bij Land Rover op de opvolger van de Defender, maar tegelijk moderniseerde hij het merk zonder de herkenbaarheid op te offeren; van het kleinste tot het grootste model is de vormelijke uitwerking consistent en verzorgd. De spitsvondige Evoque is zijn commercieel kassucces, maar de nieuwe Defender wellicht zijn chef d’oeuvre. Deze Officer of the Order of the British Empire (OBE) nadert, als 64-jarige, immers de pensioenleeftijd.

7. Klaus Bischoff - VW-groep

Een oudgediende van de VW-groep en dus net als Flavio Manzoni en Thomas Ingenlath (Volvo) vrderop in deze top-10 een pupil van de ‘klas van Walter de’Silva’, de Italiaan die een blijvende stempel drukte op het conglomeraat. Als hoofdontwerper van de volledige VW-groep is Bischoff een van de machtigste in zijn genre, al moet hij zijn stempel nog drukken, gezien hij pas sinds een half jaar in positie is. Voordien was hij jarenlang chef design van Volkswagen zelf, oftewel het bestverkochte merk van Europa. Het huidige gamma, dat wat van de sobere degelijkheid van weleer is kwijtgespeeld, is onder hem uitgetekend.

6. Gorden Wagener - Daimler

Weinigen hadden het afgelopen decennium zoveel commerciële impact als Wagener op Mercedes. Hij stofte de strenge huisstijl van Das Haus af en gaf het een jongere en blitsere kruiding, waarmee het merk een jeugdiger publiek ging aanspreken. De struise Duitser wordt door collega's en experten bekritiseerd voor zijn populistische stijl, maar zijn resultaten zijn indrukwekkend: op tien jaar tijd ging de jaarverkoop van 1 miljoen naar bijna 2,5 miljoen. En daarin speelt het design een belangrijke rol, vooral met blitsere compacte modellen als de A en CLA heeft Stuttgart een jonger publiek aangeboord dat voordien zijn neus optrok voor het statige Mercedes.

>>> Lees de volledige top-10 met commentaar van internationale experts én een uitgebreid interview met de nummer 1 in het nieuwe AutoWereld-magazine van juli 2020

Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken