Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Industrie en economie / De 10 belangrijkste autodesigners - deel 2

De nobele kunst van het autodesign heeft vele gezichten. Maar dit zijn de 10 ontwerpers die er echt toe doen.

Overzicht :

Eerst even een misverstand uit de wereld helpen: de grote namen van het autodesign nemen nog maar zelden het spreekwoordelijke potlood in de hand. Ontwerpafdelingen zijn eigenlijk bedrijven op zich, met honderden creatievelingen, tekenaars, CAD-ontwerpers, kleihouwers, programmeurs, kleurconsulenten en stofmeesters, vaak verspreid over verschillende studio’s over de hele wereld. Maar zoals de chefkok van een grote sterrenzaak stellen ze het menu op, delen ze de orders uit en gaan ze op zoek naar de beste ingrediënten en de nieuwste ideeën. In de autoindustrie betekent dat: minstens een decennium vooruit kunnen kijken, en weten hoe je je creatieve lijn verkocht krijgt bij de gekroonde hoofden van je merk.

Dit zijn de tien die ertoe doen anno 2020. Niet zomaar mannen (jep, het is een exclusieve mannenclub) die verantwoordelijk zijn voor het uitzicht van vele miljoenen auto’s. Niet zomaar lui die de smaak-van-de-dag volgen, maar die bepalen, die bakens verzetten en nieuwe tendensen in staal gieten. Of ook niet, want hoewel stuk voor stuk invloedrijk, is hun werk niet universeel graag gezien.

De nummers 10 tot en met 6 vind je hier, wij pikken de draad op bij 5.

5. Adrian van Hooydonk - BMW-groep

Met invloedrijk bedoelen we niet noodzakelijk geliefd, als designhoofd van BMW staat deze Nederlander immers in het oog van een storm van kritiek, met als mikpunt van spot die steeds grotere nieren. Ook intern waait het hevig, met constante verschuivingen in zijn equipe (zoals het wegpromoveren van Jozef Kaban naar Rolls-Royce, waarna die prompt zijn biezen pakte naar Wolfsburg). Maar invloedrijk is deze BMW-veteraan sowieso, gezien zijn positie bij een fabrikant die altijd hoog stond in esthetisch aanzien en als opvolger van de illustere Chris Bangle. Kan hij het tij nog keren en van BMW weer een trendzetter maken?

4. Thomas Ingenlath - Volvo

Je kan er niet naast kijken dat Volvo’s huidige gamma vormelijk tot in de puntjes klopt, van de XC90 tot en met de Polestar 2. Het is de verdienste van Ingenlath, een van de velen die de stiel leerde onder Walter de’Silva bij Volkswagen. Hij hanteert een klare lijn, verzorgt de proporties en kiest voor rake details. Zijn personeelsbeleid is ook niet slecht: hij haalde bijvoorbeeld interieurvormgever Robin Page weg bij Bentley, een toptransfer. Inmiddels cumuleert de Duitser ook, want hij is benoemd tot ceo van submerk Polestar, een uitzonderlijke positie voor een designer. Het benieuwt ons hoe hij het Zweedse elektromerk laat evolueren.

3. Ikuo Maeda - Mazda

Maeda volgde in 2009 Laurens Van den Acker op, die designhoofd werd bij Renault, en sleutelde jarenlang aan een vormtaal die vandaag culmineert in de Mazda 3, een nederige middenklasser in een meesterlijke snit. Het illustreert dat je niet noodzakelijk de grootste fabrikant met de vetste budgetten moet zijn om iets moois in elkaar te knutselen; met talent en hard werk kom je duidelijk ook al een heel eind. Nog ravissanter was de conceptauto RX-Vision uit 2015, al werd die nooit realiteit. Maeda heeft het in de genen, zijn vader was immers de ontwerper van de legendarische RX-7. Een van zijn rechterhanden is Belgisch, Jo Stenuit leidt Mazda’s Duitse designstudio.

2. Franz von Holzhausen - Tesla

Tesla is de invloedrijkste autobouwer van het afgelopen decennium, en dus is ook designer Franz von Holzhausen een bepalende speler. Niet zozeer om wat de Amerikaan tot nu toe getoond heeft - echt spitsvondig van lijn kan je een Model S bijvoorbeeld niet noemen -, als wel voor wat hij van plan is. Met de opzienbarende en brutale Cybertruck toonde deze ex-Mazda-werknemer dat de Californische fabrikant van plan is een radicale draai te geven aan autodesign zoals we het vandaag kennen - al zal dat niet zonder controverse zijn.

1. Jean-Pierre Ploué - PSA

Onze nummer een overschouwt al meer dan een decennium de vormgeving van PSA-merken Citroën, Peugeot, DS en sinds enkele jaren ook Opel. Mogelijk krijgt hij de komende jaren een nog veel grotere rol, hij is immers de geknipte man om na de fusie met FCA ook bij merken als Alfa Romeo, Maserati, Jeep en Fiat de lijnen te gaan uitzetten. Ploué is een veteraan, die voordien bij Ford, VW en Renault heeft gewerkt. Daar was hij het die in de jaren 80 de basis legde voor de eerste Twingo, een eenvoudige stadswagen die geldt als een icoon van de Franse autoindustrie.

Ons internationale expertenpanel over Jean-Pierre Ploué:

  • Martin Groschwald (rekruteringsbureau Konzepthaus uit München): ‘Ploué is een van de weinigen die ik ken die er meermaals, en daarmee bedoel ik over twee designcycli, in geslaagd is zijn producten en designteams opnieuw uit te vinden zonder de essentie van het merk uit het oog te verliezen. Chris Bangle heeft ooit gezegd dat er altijd één generatie van revolutie is en vervolgens één generatie van evolutie, alvorens een designhoofd vervangen wordt, en hij heeft helemaal gelijk. Ploué is de uitzondering op die regel en hij zal niet stoppen met de zaken opnieuw uit te vinden. Misschien is het alleen nodig hem een beetje af te remmen.’
  • Lee Walton (lector voertuigontwerp aan de universiteit van Lahti, Finland): ‘Ploué heeft naam gemaakt in de sector met de eerste Twingo, een mijlpaal van charismatisch maar functioneel design. Een door-en-door Franse auto van een door-en-door Frans denkende ontwerper, en dat was exact wat Citroën nodig had nadat er meer dan twintig jaar een Brit en vervolgens een Amerikaan de esthetische leiding hadden. Voor het nieuwe millennium was het hoog tijd om dat Franse denken weer in huis te halen. Ploué rekruteerde onmiddellijk jong talent van over de ganse wereld en voedde dat talent met een erg ontspannen attitude jegens creativiteit. Een vriend van me werkte er als designer, en had al wekenlang niets meer uitgericht. Toen hij zich zorgen begon te maken en het aan Ploué opbiechtte, haalde die zijn schouders op en zei: ‘dat is oké, misschien komt de inspiratie binnenkort dan wel.’ Hij is een geweldige baas voor een creatieve ploeg, zijn menselijke kwaliteiten hebben gemaakt dat de PSA-merken zich doorlopend blijven verjongen op stilistisch vlak.’
  • Christopher Butt (columnist bij het magazine Octane, Driven to Write en Auto-Didakt): ‘Ploué was voorbestemd om uit te groeien tot een van de voornaamste spelers in het Franse autodesign, gezien de invloed van zijn werk bij Renault, zoals de Twingo en Laguna-concept. Bij PSA lijkt hij te besturen met een losse leiband, zijn merkontwerpers genieten van aanzienlijke autonomie. Een positief effect daarvan is dat de belangrijkste merken, Peugeot en Citroën, dezer dagen duidelijk verschillende karakters uitstralen, en het is veel moeilijker dan het lijkt om dat te bereiken. Met in het bijzonder Gilles Vidal, hoofddesigner van Peugeot, heeft hij een zeer capabel man in zijn ploeg.’

>>> Lees een uitgebreid interview met Jean-Pierre Ploué plus de volledige top-10 met commentaar van ons expertenpanel in het nieuwe AutoWereld-magazine van juli 2020

Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken