Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Industrie en economie / PSA-baas Carlos Tavares verwonderd over Europese C02-regels

AutoWereld schoof op het autosalon van Genève mee aan tafel voor een boeidende persbabbel met PSA’s nummer 1, Carlos Tavares.

Overzicht :

De Portugese tovenaar wist van een verlieslatend PSA weer een gezond bedrijf te maken. Beter nog, Tavares slaagde daarna ook waarin de Amerikaanse reus GM al jaren faalde: Opel weer geld doen opbrengen. En ondertussen blijft hij de beminnelijkheid zelve en gaat hij ook geen vraag uit de weg. Waardoor we dus ook te weten kwamen wat hij denkt over volgende onderwerpen.

Over de resultaten

Die zijn goed, de cijfers in 2018 lieten een flinke vooruitgang in vergelijking met die van 2017 zien. We zitten ondertussen in de helft van ons strategische Push to Pass-plan (dat volgde op het sneller dan voorzien voltooide Back in the Race, nvdr.), met nog heel ambitieuze objectieven voor 2021.

Over Opel

Het historische succes van Opel, na tientallen jaren van verlies onder GM, is dat van de Opel-werknemers en de Opel-CEO Michael Lohscheller. Die doet een fantastische job in vaak moeilijke omstandigheden. Het verschil met de GM-periode is dat er weer een echt management is. En ook belangrijk, Opel blijft een Duits merk. Met een hoofdzetel in Duitsland, met designers in Duitsland…

Over Vauxhall

Dat merk (dat ‘lokale’ varianten van de Duitse Opels brengt, nvrd.) zit nog altijd in de harten van de Britten, dat mogen en gaan we niet verloochenen. Misschien zal het, dankzij ons, straks wel de enige overlever van de Britse auto-industrie zijn.

Over CO2-normen

De nieuwe Europese CO2-regels en de rush naar elektrische wagens, of het moeten betalen van hoge boetes als je de normen niet haalt, zullen auto’s duurder maken en ook jobs kosten. De Europese commissie was voor een C02-verlaging van 30% tegen 2030, het Europese parlement stemde voor 40%. Met 37,5% als compromis. Maar hebben ze daar een mandaat voor? Als Europese burger baart me dit toch zorgen. Autobouwers zullen de normen niet kunnen halen zonder de massale productie van plug-inhybrides en volledig elektrische auto’s. Maar je moet weten dat de batterijen tot 40% van de kost van zo’n voertuigen vertegenwoordigen. En die worden toch vooral in fabrieken in Azië gemaakt. Met prijzen die nog stijgen door de snelgroeiende vraag. Voor het vinden van een Europese kampioen in het produceren van batterijen is er geen tijd meer. En waar is het laadnetwerk voor al die toekomstige elektrische auto’s? Hoe zit het met de reële milieu-impact ervan? Ik kan niet begrijpen dat landen met een belangrijke auto-industrie vertegenwoordigers naar Brussel sturen die zo’n strenge normen goedkeuren. Ik zou de burgemeesters die trots zijn op hoe ze de auto’s uit hun steden gaan weren graag eens met de mensen zien praten die in onze fabrieken werken. Zodat ze de gevolgen van hun beslissingen begrijpen. Voor alles waar je voor stemt op zondag, zal er een impact zijn op maandag.

Over nieuwe markten

We brengen Peugeot naar Noord-Amerika, Citroën naar India en Opel terug naar Rusland. Maar dat vraagt om nieuwe businessmodellen. We zagen het al vaak gebeuren. Een autobouwer valt een nieuwe markt aan met de grote middelen, gooit er veel geld tegenaan en moet dan vaststellen dat hij er ook veel geld verliest. En trekt zich dan weer terug. Ontwikkeling, technologie, productie en distributie, het moet op een andere manier. Een die minder middelen opslorpt dan de conventionele. Het moet stap per stap gebeuren, met telkens een evaluatie van de vorige stap voor we de volgende zetten. Zodat het ons nooit in de rode cijfers brengt en we verplicht worden om weer te vertrekken. Er is nood aan nieuwe ideeën, maar die hebben we. Sommige zullen verrassen, sommige zullen misschien ook wel eens storen. Maar het is de enige juiste weg.

Over nieuwe overnames

We weten hoe we een bedrijf weer rendabel kunnen krijgen. We bewezen het met PSA en daarna ook met Opel en Vauxhall. Of we dat met andere autobedrijven in moeilijkheden moeten en kunnen doen, is een andere vraag. We hebben een heel open geest en kijken altijd naar nieuwe opportuniteiten. Maar we hebben nu ook een heel duidelijk strategisch plan, met nieuwe markten voor onze huidige merken. En daar ligt de focus, daar gaat onze energie naar toe.

Over China

De resultaten in China waren niet goed in 2018. Wat verschillende oorzaken heeft. We hebben er wellicht slechte marketing gedaan, dat is onze eigen schuld. En er zijn ook de problemen met onze lokale partners. Het onderstreept alweer het belang van nieuwe businessmodellen.

Over handelsoorlogen

We wonen op een kleine planeet met beperkte middelen. Het is dus veel beter dat we samenwerken dan dat we in de verdediging of zelfs tegen elkaar in de aanval gaan. We brengen die boodschap naar alle verantwoordelijken die ze willen horen. PSA is voorstander van een open handel, wereldwijd.

Over racen

Autosport is een vorm van marketing. Voor elk engagement bekijken we wat het ons kost en wat het ons kan opleveren. En moeten de investeringen sowieso redelijk blijven. Vandaar dat Citroën ook maar twee auto’s inzet in het WRC (Hyundai en Toyota hebben er elk drie, nvdr.). Zo houden we het betaalbaar, waardoor we ook in de autosport actief kunnen blijven. Ik vind dat het de beste filosofie is. Door het te doen met beperkte budgetten, kunnen we blijven racen. En redden we de sport. En wie mij kent, weet dat ik zelf ook een grote racefan ben.

Over de toekomst

De wereld is snel aan het veranderen. Tussen nu en 2030 wacht de auto-industrie een grote chaos. Maar die zal ook nieuwe opportuniteiten bieden. PSA is er klaar voor. Er wachten ons grote veranderingen. Maar die moeten we realiseren. Als we dat niet doen, zijn we dood.

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken