Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Industrie en economie / Alpine gaat Ferrari achterna

Renault spiegelt zich aan Ferrari en wil de sportieve straatmodellen onder hetzelfde Alpine-dak als de racewagens.

De comeback van Alpine startte beloftevol, want de in 2017 gelanceerde A110 verkocht zo goed dat er even sprake was op de productiecapaciteit van de fabriek in Dieppe op de drijven. Intussen is de stormloop gaan liggen: in 2019 verkocht Alpine nog 5.000 exemplaren van de A110 en de A110S, voor dit jaar staat de teller op 1.000 stuks. En dat is niet voldoende, aldus Luca de Meo. De Italiaan komt over van Seat en schopte het deze zomer tot ceo van Renault.

Nu ziet Luca de Meo vooral opportuniteiten. Momenteel werkt Renault met drie verschillende, nagenoeg onafhankelijk van elkaar functionerende sportdivisies, met Alpine ook het Renault Sport dat aan de sportieve straatmodellen werk en het Renault Sport dat het Formule 1-team runt. De Meo wil die drie entiteiten verenigen onder een paraplu. Onder de Alpine-paraplu.

Alpine spiegelt zich aan Ferrari

Porsche achterna?

De eerste stappen zijn intussen gezet. Vanaf 2021 ruilt het F1-team de zwart-gele kleuren van Renault Sport voor het typische blauw van Alpine, terwijl het engagement in het Wereldkampioenschap Endurance (WEC) versterkt wordt door een overstap van de LMP2-klasse naar de nieuwe LMP1-categorie. Als het even meezit, strijden ze binnenkort weer mee voor de algemene eindzege in de 24 Uur van Le Mans.

Maar dat is slechts het begin, want Luca de Meo wil het Alpine-gamma verder uitbreiden. Er wordt al een tijdje gefluisterd dat de A110 het gezelschap zou krijgen van een sportieve cross-over, al zou het ook kunnen gaan om een spiderversie van de sportcoupé. De Meo noemt de strategie die Porsche volgt met de 911 als voorbeeld, met verschillende speciale versies en andere gelimiteerde reeksen die ook de verzamelaars zouden prikkelen. 

2021 Alpine F1 Team by DC

Ferrari achterna?

Luca de Meo zou ook overwegen om de Renault Sport-modellen te rebranden als Alpine. Dan spreken we binnenkort niet langer over de Mégane RS, maar over de Mégane Alpine. Geen nieuwe uitvinding overigens, want in het verleden droeg de hot-hatchversie van de R5 ook een tijdje de Alpine-badge.

Klinkt die Alpine-strategie je bekend in de oren? Zou best kunnen, want de Meo deed iets vergelijkbaars bij Seat: de modelreeks Cupra werd er een apart merk met een aparte identiteit. Zelf legt de Italiaan liever de link met Ferrari, waarbij straatmodellen en racewagens onder een dak gebracht worden. Het doel? Alpine zou winstgevend moeten worden, liefst binnen de drie à vier jaar. Een ambitieus plan, maar de logica om de drie losse takken te verenigen, houdt wel steek.

Renault 5 Turbo Alpine

 

 

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken