Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Industrie en economie / Piëch Automotive profiteert van knowhow BMW, Porsche en Tesla

Verwachte lancering : 01.03.2022

Het door de achterkleinzoon van Ferdinand Piëch opgerichte Piëch Automotive toont ambitie. De Zwitserse autoconstructeur lokt topmensen weg bij BMW, Porsche en Tesla.

2022 Piëch Mark Zero EV

Het ene project is het andere niet. De elektrisch aangedreven sportwagens schieten als paddestoelen uit de grond, maar bij Piëch Automotive lijkt er ook een idee achter te zitten. De Zwitserse autoconstructeur zette zichzelf op de kaart met de Mark Zero, een nostalgisch vormgegeven GT met een volledig elektrische aandrijflijn die drie elektromotoren van elk 204 pk in stelling brengt. Hoewel de sprint van 0 naar 100 km/u niet langer dan 3,2 seconden zou duren en de topsnelheid minstens 250 km/u zou bedragen, maakt de Mark Zero vooral indruk met zijn accupakket. Niet alleen omdat het rijbereik 500 kilometer zou bedragen, maar vooral omdat 5 minuten snelladen zouden volstaan om de batterijen weer op 80% van hun capaciteit te krijgen.

Piëch Automotive werd opgericht door Rea Stark Rajcic en Anton Piëch, zoon van voormalig VW-opperhoofd Ferdinand Piëch en achterkleinzoon van Ferdinand Porsche. De Mark Zero zou loop 2022 productieklaar moeten zijn. De technische basis zou ook gebruikt worden voor twee andere EV-modellen, waaronder een SUV. En die ambities worden onderstreept door het engagement van topfiguren uit de automobielindustrie, want zowel Matthias Müller (ex-Porsche), Klaus Schmidt (ex-BMW), Andreas Henke (ex-Porsche) en Jochen Rudat (ex-Tesla) komen de Zwitserse constructeur versterken.

Vooral de komst van Matthias Müller valt op. De voormalige baas van de Volkswagen-groep wordt voorzitter van de raad van bestuur. Müller was een van de sleutelfiguren achter de elektrische Porsche Taycan, maar zijn reputatie raakte besmeurd door het Dieselgate-emissieschandaal. Klaus Schmidt komt van BMW en zal de technologiedivisie leiden, samen met voormalig Porsche-medewerker Henke. Rudat is de voormalige baas van Tesla Europe en zou de commerciële kant voor zijn rekening zou nemen.

2022 Piëch Mark Zero EV

 

 

Web Editor

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken