Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Innovatie / Audi wil elektriciteit genereren met schokdempers

Audi sleutelt aan schokdempers die hun op- en neerwaartse bewegingen kunnen omzetten in elektriciteit.

Overzicht :

Twee jaar terug berichtten we al over een samenwerking tussen ZF en het Amerikaanse Levant Power, die samen aan de GenShock sleutelen. Dat is een schokdemper die de op- en neerwaartse beweging kan omzetten in elektriciteit, die dan uiteindelijk gebruikt kan worden om de auto of randcomponenten aan te drijven.

GenShock

Tijdens een bezoek bij Audi zagen we onlangs een soortgelijk systeem, eROT genaamd. Anders dan de GenShock is dat niet opgebouwd uit een klassieke demper aangevuld met een oliereservoir, het bestaat uit niet meer dan een elektrische motor/generator, wat een stuk compacter is.

Bovendien kan het zijn stijfheidskarakteristieken voor het in- en uitveren onafhankelijk kiezen, wat dus een beter compromis tussen comfort en wegcontact kan opleveren. Per wiel kan zo'n eROT 150 watt genereren, afhankelijk van de staat van het wegdek natuurlijk. De dempers kunnen ook volledig worden aangestuurd, zoals de huidige adaptieve systemen.

Tegelijk werkt Audi ook aan een soortgelijk systeem voor de antirolstangen. Het gaat om actieve exemplaren waarvan de elektromotor dubbelt als generator, oftewel de wiel- en koetswerkbewegingen omzet in elektriciteit. Dit EAWS-systeem zal spoedig in serie gebouwd worden, in tegenstelling tot het eROT, dat nog in een vroege prototypefase zit.

48 volt

Het zijn ontwikkelingen die kaderen in de invoering van het 48 volt-systeem, waarmee Audi binnen dit en tien jaar elk model behalve zijn E-trons wil uitrusten. Dat is vanzelfsprekend een stuk performanter dan het huidige 12V-systeem, de norm in de autosector, en kan onder meer dienen om van elk model een milde hybride te maken, met een starter/generator die ook een klein stukje van de aandrijving voor zijn rekening kan nemen.

In dit artikel : Audi

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken