Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Innovatie / Autosalon Brussel 2018: de nieuwe technologieën (1)

Ga niet naar het autosalon zonder dit woordenboek in 5 delen. We leggen de nieuwste technologieën uit en geven er meteen ons oordeel bij. Vandaag deel 1.

Overzicht :

Automatische piloot

De dag dat je in je auto stapt, een bestemming dicteert en vervolgens zorgeloos achterover leunend naar dat adres wordt gevoerd, ligt veel verder weg dan sommigen je willen doen geloven. Maar stap voor stap komen we er, luxemerken als Audi, Mercedes of Tesla bieden nu al een automatische piloot aan voor in de file. Feitelijk is het een samenwerkingsverband tussen de adaptieve snelheidsregelaar, die de afstand tot je voorligger modereert, en actieve rijvakhulp, dat je binnen de witte lijnen houdt. Die twee volstaan om tijdens het dagelijkse halfuurtje schuifelen in Groot-Bijgaarden of aan de Kennedytunnel het rijden over te nemen, waardoor je de facto wat anders kan doen. Opletten wel, want het ontlast je niet van je verantwoordelijkheid. En het houdt ook niet altijd rekening met motorrijders die tussen twee rijstroken door rijden.

Ons oordeel: Heerlijk comfortabel. Maar zie het niet als een waterdicht veiligheidsnet.

360 graden-camera

Vier camera’s, één in de neus, twee in de zijspiegels en één op de achterklep, waarvan de beelden vervormd en gecombineerd worden waardoor het lijkt alsof er een drone 2 meter boven je auto zweeft. Imposant wanneer je het voor het eerst ziet, en best handig bij het manoeuvreren. Wel opletten bij het inschatten van die vervormde groothoekbeelden, soms is een obstakel zodanig vervormd dat het plots veel dichterbij is dan het lijkt.

Ons oordeel: Knap camerawerk.

Oled

Pionierwerk van Audi en BMW, die de achterlichten van sommige modellen uitrusten met oled’s, een variant van de gekende led’s. Die laatste zijn puntlichtbronnen, oled’s verspreiden hun lichtbundel via grote vlakken. Daarmee kan een ontwerper weer heel wat anders doen, kijk maar naar de oplichtende kunstwerkjes op de kont van een Audi TT of BMW M4 CS.

Ons oordeel: Geen functionele meerwaarde, wel heel mooi.

Matrixkoplampen

Alweer een innovatie die uit de koker van de Duitse luxemerken en hun toeleveranciers komt. In de plaats van een simpele halogeen-, xenon- of led-lamp is het lichtblok samengesteld uit een raster van led’s, die selectief aangestoken worden. Zie het als kaboutertjes die als bij een theatervoorstelling de hele tijd het decor belichten naargelang de scène. Is het aardedonker en zijn er geen tegenliggers, dan wordt de omgeving maximaal belicht. Kruist er iemand, dan schakelt een deel van lichtjes uit om verblinding te voorkomen. Mercedes gebruikt het bijvoorbeeld ook om een signaal te geven aan voetganger of om verkeersborden even extra te belichten. De mogelijkheden zijn eigenlijk onbeperkt, het is een kwestie van programmeerwerk. Ondertussen is de democratisering ingezet, je kan tegenwoordig ook een vereenvoudigde versie krijgen op de Opel Astra.

Ons oordeel: Eerder indrukwekkend dan essentieel. Kan bepaalde situaties veiliger maken, maar creëert soms ook ergernis bij medeweggebruikers.



Je kan ons volledige technologiedossier ook vinden in de jongste AutoWereld, te koop sinds vrijdag 12/01/18.

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken