Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Innovatie / Autosalon Brussel 2018: de nieuwe technologieën (2)

Ga niet naar het autosalon zonder dit woordenboek in 5 delen. We leggen de nieuwste technologieën uit en geven er meteen ons oordeel bij. Vandaag deel 2.

Overzicht :

(lees ook deel 1)

Detectiesystemen

Een goede cameralens kost tegenwoordig haast niks, zie maar naar je telefoon, terwijl de steeds uitgebreidere boordelektronica van je auto kan ingezet worden om het rijgedrag te analyseren. Bijvoorbeeld om uit je stuurbewegingen af te leiden dat je toe bent aan rust. Vandaag zijn veel auto’s uitgerust of verkrijgbaar met vermoeidheidsdetectie. De boordcamera kan ook verkeersborden lezen, met name snelheidsbeperkingen. Al merken we wel dat die zich vaak vergissen, met name de 90 km/u-stickers op de achterkant van vrachtwagens zaaien wel eens verwarring. Dodehoekdetectie zit dan weer vaak in de spiegels verwerkt, het verwittigt je wanneer er, welja, een auto in je dode hoek zit. Audi heeft op de nieuwe A8 een briljante uitbreiding daarop, die in de stad het portier vergrendelt wanneer je in je onoplettendheid pardoes de deur wil openen wanneer er net een fietser langskomt.

Ons oordeel: Onverdeeld positief. Al zijn niet alle systemen feilloos en dan worden ze gauw ergerlijk.

Pre-Safe

Een door Mercedes bedachte term, Das Haus is ook het merk dat er het hardst over nadenkt. Het gaat erom dat de auto via al zijn beschikbare voelsprieten merkt dat er onheil op komst is, dat kan gaan van een paniekerige stamp op het rempedaal tot een waarneming met de radar. De auto gaat dan alles in gereedheid brengen om de verwondingen zoveel mogelijk te beperken, van het aanspannen van de gordels tot het rechten van de zetels, het sluiten van het dak tot het maximaliseren van de remdruk. Bij Mercedes reikt dat tot aan je trommelvliezen. Het ontsteken van de airbags leidt immers vaak tot gehoorschade. Die kan vermeden worden door vooraf een pieptoon door de luidsprekers te jagen, die je stapediusspier doet aantrekken. Nee, wij hadden er ook nooit van gehoord, maar het komt erop neer dat die je oor beschermt tegen hard geluid.

Ons oordeel: Hoe minder werk de dokters aan je hebben na een ongeval, hoe beter.

Automatische noodoproepen

Verplicht in elke nieuwe auto vanaf april van dit jaar, zo schreef de EU recent nog voor. De introductie liep enkele jaren vertraging op door bezorgdheden rond de privacy. Het eCall-systeem belt immers automatisch het noodnummer 112 en geeft de exacte lokatie door wanneer je airbags ontploft zijn en je dus redelijkerwijs kan veronderstellen dat er wat loos is. Je kan ook zelf op de knop drukken wanneer je getuige bent van een ernstig ongeval.

Ons oordeel: Levens redden, daar kan niemand wat op tegen hebben. Het zet wel weer wat extra euro’s op de factuur.

4x4

Vrij vertaald: vierwielaandrijving. Maar dat wist je al en veel uitleg behoeft dat natuurlijk ook niet. Tot je je ingraaft in de verschillende technologieën op de markt, dan wordt het een complexe boel. Het ene 4x4 is niet meer dan een hulpje voor occasioneel terreingebruik, met het andere kan je bij wijze van spreken de wereld rond. Voor het complete lessenpakket hebben we een ganse AutoWereld nodig, maar in essentie zijn er voor personenwagens en SUV’s twee systemen in omloop: één met een meerplatenkoppeling en één met een differentieel tussen de voor- en achteras.

Het eerste is het meest gebruikte, van een VW T-Roc tot BMW X5, allen hebben zo’n meerplatenkoppeling die automatisch een deel van de trekkracht naar de andere as kan versturen. Soms kan je deze ook via een druk op de knop vergrendelen voor extra terreinvaardigheid, zoals bij Nissans All-Mode 4x4 in de Qashqai. Grotere en serieuzere terreinwagens, genre Land Rover Discovery maar ook een Audi A6 Allroad, hebben een centraal differentieel en zijn onder alle omstandigheden vierwielaangedreven, waarbij je de koppelverdeling soms ook nog eens manueel kan vergrendelen.

De jongste jaren kiezen meer en meer fabrikanten voor een derde weg, het zogenaamde Twister-systeem van de Britse leverancier GKN. Het geeft geen centrale koppelverdeling, wel aan elk achterwiel een meerplatenkoppeling die trekkracht afnemen naar believen en dus ook kunnen variëren tussen links en rechts. Ford maakte het beroemd op de Focus RS, maar onder andere de Range Rover Evoque of Opel Insignia (foto) hebben het inmiddels ook.

Ons oordeel: Het ene 4x4 is het andere niet, maar voor eenvoudig terreinwerk volstaan ze allen ruimschoots.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken