Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Innovatie / De cameraspiegels van de Audi E-Tron getest

In de Audi E-Tron reden we voor het eerst met digitale zijspiegels, oftewel camera's die achteruit kijken. Wat hoor je daarover te weten?

Overzicht :

Wat we van de volledig elektrisch aangedreven, in het Brusselse Vorst gebouwde Audi E-Tron vonden, las je eerder in ons testverslag. Maar hoe zit het met die innovatieve cameraspiegels die de elektro-SUV draagt? Vijf vragen en vijf antwoorden, alsjeblieft:

1. Wie was eerst?

Samen met de Hyundai Nexo en de Lexus ES (en eind volgend jaar de McLaren Speedtail) is deze Audi de eerste productieauto ter wereld die cameraspiegels in gebruik neemt. Hun bestaansreden is de verminderde luchtweerstand - ze verbeteren de Cx-waarde met 0,01 -, en dus een lager verbruik, met als bijkomende plus minder windgeruis rond de A-stijl.

2. Wat is het?

Het systeem bestaat uit een voet met op het einde een camera (1.280 x 1.080 pixels), en aan de binnenkant van de voordeur aan weerszijden een oled-scherm. Er zijn drie standen: snelweg, draaien en parkeren. Waarom niet gewoon een camera tegen de carrosserie plakken? Dat mag zomaar niet, er zijn allerhande wettelijke bepalingen rond het gezichtsveld van achteruitkijkspiegels, ze moeten dus voldoende ver van de deur hangen om daaraan te voldoen.

3. Is het wennen?

Ja. We reden een volle dag met de E-Tron en op het einde betrapten we onszelf er nog steeds op dat we naar de camera keken, omdat je daar de spiegel verwacht, in de plaats van naar het het beeld. Zeker wanneer het heel snel moet gaan, in stadsverkeer bijvoorbeeld. We kunnen ons echter voorstellen dat je er na een week wel aan gewend bent. De zichtbaarheid van de schermen is in elk geval zeker ok, beter zelfs dan bij een spiegel. In het donker geven de oled-schermen zelfs een veel helderder en dieper beeld dan klassieke spiegels.

4. Is het duur?

Het is een optie die 1.850 euro kost. Een groot deel daarvan is winst, want de kostprijs is immers vergelijkbaar met die van klassieke spiegels, die bij hedendaagse luxewagens uitgerust zijn met twee elektromotoren (deze digitale exemplaren zijn manueel inklapbaar), verwarming en blindehoekdetectie en dergelijke. Gebeurlijke reparatiekosten zullen dus niet gek veel hoger zijn dan bij gewone spiegelkasten. De meerkost zit vooral in de oled-schermen.

5. Mag dat?

Er was recent wat verwarring over. Maar: ja, dat mag.

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken