Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Continental-Volterio: laadrobot voor mensen met kabelvrees

Geschreven door Kevin Kersemans op 09-02-2022

Continental werkt samen met het Oostenrijkse Volterio aan een laadrobot voor plug-inhybrides en EV's. Geen gedoe meer met kabels, maar ook niet het verlies van bij inductieladen: het laadplatform maakt fysiek verbinding met je auto wanneer je die erboven parkeert.

Het volautomatische laadplatform dat Continental Engineering Services samen met de Oostenrijkse start-up Volterio aan het ontwikkelen is, kan een oplossing zijn voor mensen die "dat gedoe met kabels" als belangrijkste argument naar voren schuiven om de overstap naar een EV (nog) niet te zetten.

Met dit innovatieve systeem hoef je namelijk zelf niet met kabels aan de slag, maar het gaat ook niet om draadloos laden via inductie. Dat laatste is ook handig, maar er zijn ook wat nadelen aan verbonden. Zo gaat inductief laden gepaard met aanzienlijke energieverliezen en ontstaat er tijdens het proces een sterk elektromagnetisch veld.

>> Lees ook – Kan je binnenkort je elektrische auto opladen via de weg?

Bovendien is een inductielaadsysteem ook duur. Het systeem van Continental en Volterio zou aanzienlijk minder kosten. Concreet gaat het om een platform dat op de grond ligt en een unit onder aan de auto. Wanneer je met je auto boven het platform gaat staan, maken beide elementen dankzij een 360-gradenconnector automatisch fysiek verbinding met elkaar.

Daarbij hoeft de auto niet tot bijna op de centimeter precies gepositioneerd worden zoals bij inductielaadplatformen: de marge bedraagt tot 30 centimeter, en dankzij ultrasone geleiding en de conische vorm van de connector vinden beide elementen elkaar vanzelf. Wanneer dat gebeurd is, gaat het laden automatisch van start. Dat kan tot 22 kW wisselstroom of 'meer dan 50 kW' gelijkstroom.

“Onze laadrobot is een belangrijke stap in de evolutie om elektrische mobiliteit comfortabeler en meer geschikt voor dagelijks gebruik te maken.” (Christoph Falk-Gierlinger, managing director van Continental Engineering Services)

Op de markt in 2024

Terwijl het concept werd ontwikkeld door Volterio, houdt Continental zich bezig met de nodige certificeringen en het verder productierijp maken van het systeem. Tegen half 2022 moeten de eerste bijna-productieklare laadrobots klaar zijn, terwijl de echte volumeproductie voorzien is vanaf 2024 en zal gebeuren in Duitsland.

Continental gaat er prat op dat het systeem ook perfect zal werken met autonome auto's die zichzelf parkeren, en waarbij dus zelfs voor het laden geen menselijke tussenkomst meer nodig is. Een beetje zoals een robotstofzuiger of -grasmaaier dus dus die zelf naar zijn docking station terugkeert wanneer zijn batterij opgeladen moet worden. In eerste instantie is het systeem bedoeld voor in prevé-garages, maar later zou het ook ingezet kunnen worden op publieke plaatsen.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten