Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Innovatie / Jaguar en Land Rover demonstreren nieuwe veiligheidstechnologie (2)

Bij Jaguar en Land Rover wordt momenteel druk geëxperimenteerd met alweer een reeks nieuwe veiligheidsnufjes. Sommige ervan mochten we ook al eens zelf proberen.

Overzicht :

Niets van wat we hieronder voorstellen kan je vandaag, morgen of zelfs overmorgen al op de bestelbon van een nieuwe F-Pace of Range Rover Sport laten aanvinken. Het gaat hem in zowat alle gevallen nog om systemen in het prille stadium van hun ontwikkeling, soms zelfs zonder dat de ervoor verantwoordelijke ingenieurs er al helemaal zeker van zijn dat ze ooit in of op een productiemodel zullen verschijnen. Maar wie niet probeert…

Op een studiedag in het testcentrum van Gaydon werd een en ander ons in elk geval met bijzonder veel enthousiasme gedemonstreerd. En beter nog, we mochten het dus ook al zowat allemaal zelf even testen. Een verslag in twee delen, want er is veel te vertellen (hier klikken voor deel 1).

C-ACC

We kwamen daar in Gaydon ook onder de indruk van wat ze bij Jaguar Co-operative Adaptive Cruise-Control (C-ACC) doopten. Die slimme snelheidscontrole gaat door middel van car-tot-car-communicatie nog een stap verder dan de radargebaseerde cruisecontrol die we vandaag al van diverse productiemodellen kennen. Dat systeem slaagt er nu al in automatisch op het vertragen van de voorligger te reageren, maar het heeft een zekere reactietijd nodig en maakt het bewaren van een nog relatief grote afstand tussen twee voertuigen dus wel noodzakelijk. Voor de C-ACC wordt geen radar meer gebruikt, maar communiceren auto’s continu en bliksemsnel met elkaar. Het remmen van het ‘leidende’ voertuig zorgt er dan ook voor dat de auto die volgt quasi zonder enig tijdverlies op net dezelfde manier vertraagt en nadien ook weer versnelt. Daardoor kunnen auto’s veel dichter bij elkaar rijden, worden files korter en kan door het verlagen van de luchtweerstand zelfs het verbruik worden gereduceerd.

Productierijp is de C-ACC nog niet, laat staan wettelijk goedgekeurd. Maar Jaguar maakt zich sterk dat het al goed functioneert, zelfs bij (illegale) snelheden van om en bij de 150 km/u. Wij gingen er op de testpiste mee tot zo’n 90 km/u en raakten, na een vergelijking met een klassiek systeem met radar, best wel onder de indruk. Na het overwinnen van onze eerste schrik dan toch, want we plakten met onze XF echt wel dicht tegen het achterwerk van de F-Pace voor ons.

Over the horizon Warnings

Een alweer goed klinkende Engelse term die verschillende snufjes omvat, ze worden allemaal ontwikkeld in het kader van wat het UK Intelligent Transport Environment-onderzoek wordt genoemd. Er wordt andermaal gebruik gemaakt van car-to-car-communicatie, maar ook van data-uitwisseling met verkeersinfrastructuur. Zoals waarschuwingsborden voor wegenwerken, verkeerslichten en aanverwante. Het testwerk voor die draadloze communicatie gebeurt met WiFi-netwerken en met de 5G-technologie waar ook de telecombedrijven mee bezig zijn.

Mogelijke toepassingen, waarvan we er ook al enkele konden testen, zijn waarschuwingen voor gevaar dat de chauffeur nog niet zelf kan zien. Zoals een auto die achter de bocht in panne staat en een door werken vereiste versmalling van de weg, maar evengoed een zieken-, politie- of brandweerwagen die je wel al hoort maar nog niet meteen ziet. Met de nieuwe technologie weet je wel al vooraf uit welke richting hij komt, of het voertuig je zal passeren of kruisen of hij het kruispunt over wil dat jij nadert. En als je op dat moment een automatische rijmodus gebruikt, zal je auto er ook rekening mee houden zonder dat je zelf moet ingrijpen.

Tegelijk laat dit soort technologie verkeersautoriteiten toe informatie over verschillende auto’s te verzamelen en die dan te gebruiken om verkeerstromen beter te analyseren en waar nodig ook bij te sturen.

Roadwork Assist

Niet iedereen is echt op zijn gemak op de versmalde rijvakken die je vaak tijdens wegenwerken moet gebruiken. Een soort geavanceerde Lane Keep Assist verlost de chauffeur van dat soort stress, door de auto netjes tussen eventuele kegels of andere afbakeningen te loodsen. Kom je daar te dicht tegen, dan stuurt de wagen zichzelf automatisch weer naar het midden van de weg. Zelfs als er geen duidelijke markeringen zijn. Tijdens onze test moesten we wel nog de handen op stuur houden, maar het einddoel is dat zo’n Roadwork Assist de wagen volledig autonoom voorbij de werken kan leiden.

Overhead Clearance Assist

Een kleerkast, fietsen of ander vakantiegerief op het dak? En je kan van achter het stuur niet inschatten of je daarmee onder een lage brug, door een dito tunnel of in een parkeergarage geraakt? Met het Overhead Clearance Assist kan je laten berekenen of het al dan niet lukt. Het systeem bewijst evengoed zijn nut bij het offroadrijden, bijvoorbeeld om in te schatten of takken niet te laag hangen voor een passage zonder schade aan het dak van je wagen. Het enige dat de chauffeur vooraf moet ingeven (en dus best voor het vertrek even meet) is de hoogte van zijn voertuig.

Safe Pullaway

Nog een slim veiligheidsnufje. Iedereen maakt het wel eens mee. Je staat aan een kruis- of rondpunt of in een file te wachten tot de auto voor je doorrijdt en je zelf ook je weg kan voortzetten. De voorligger zet aan, maar aarzelt plots en stopt uiteindelijk weer. Wat jij net iets te laat opmerkt, met alle gevolgen van dien. De Safe Pullaway verhindert dat soort botsingen, door je wagen gewoon ter plaatse te houden tot die voorligger echt vertrokken is. Tenzij die om wat voor reden (panne, pleinvrees…) toch niet wegraakt, dan volstaat het om even aan het stuur te draaien om je auto weer ‘vrij’ te krijgen en om het andere voertuig heen te rijden. Zo mogelijk nog knapper, het systeem vermijdt ook dat je tegen een muur, een garagedeur of een geparkeerde auto rijdt, als je bijvoorbeeld je transmissie per vergissing in Drive in plaats van de Reverse hebt gezet.

 

In dit artikel : Jaguar , Land Rover

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken