Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Innovatie / Oostenrijker maakt Tesla Model 3 ‘beter’ met benzinemotor

Frank Obrist is fan van elektrisch aangedreven wagens, maar vindt dat ze te duur zijn en een te kleine actieradius hebben. Dus heeft hij de batterijen uit een Tesla Model 3 gehaald en er een range extender in gepropt.

Overzicht :

Hoe maak je een elektrische auto beter? Volgens Frank Obrist door hem goedkoper te maken en de range te verbeteren. Tot zover zijn we mee. Maar zijn volgende stap snappen we dan weer niet. Zijn bedrijf, Obrist Powertrain, vervangt namelijk de 50 kWh grote batterij van een Tesla Model 3 Standard Range + door een 17,3 kWh groot exemplaar met oudere cellen. Dan plaatsen de Oostenrijkers een 54 pk sterke tweecilinder in de voorste koffer die de batterijen tijdens het rijden oplaadt.

Niet zoals een i3

Het principe doet denken aan een elektrische wagen met range extender, zoals de BMW i3 vroeger. Maar volgens Obrist werkt zijn systeem veel beter. Ten eerste zou de tweecilinder in de Obrist Hyper Hybrid Mark II, zo noemt hij het ding, veel soepeler en stiller zijn werk doen. Daarnaast schiet de motor niet pas in actie als de batterij leeg is, maar telkens wanneer je sneller rijdt dan 65 km/u.  Zo wordt de batterij continu op peil gehouden en haal je in theorie een rijbereik van 1.000 km, waarvan tot 100 km volledig elektrisch. Bovendien zou het nieuwe aandrijfgeheel 55% goedkoper zijn dan het nieuwere en grotere batterijpakket van de Tesla Model 3.

Een stap vooruit, twee stappen achteruit

Dat een plug-in hybride (want dat is dit ding uiteindelijk) een goede tussenstap kan zijn naar volledig elektrisch rijden, snappen we wel. En dit zou ook een efficiënte oplossingen moeten zijn, met een gemiddeld verbruik van 2 liter per 100 km. Maar om dan een van de meest efficiënte elektrische wagens te nemen en een technologische stap achterwaarts te zetten, lijkt ons niet de juiste oplossing.

Bovendien kan de Tesla al rekenen op een zeer goede laadinfrastructuur. En over het laden gesproken: door het batterijpakket in drie te delen kap je ook het laadvermogen en de prestaties in drie. Je blijft dus over met een trage Tesla die meer uitstoot en meer onderhoud nodig heeft. Nu goed, het gaat hier maar om een ‘proof of concept’, plannen om dit pakket aan te bieden zijn er nog niet. Al zou Mazda wel van plan zijn om een wankelmotor als range extender in de MX-30 te plaatsen. Hebben we het dan toch verkeerd?

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken