Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Innovatie / De autosportgenen in Renaults hybride systeem

We konden onlangs eens binnengluren in de bijzonder curieuze hybride aandrijving van de nieuwe Renault Clio, met rally en Formule 1-genen. Kijk even mee.

Overzicht :

Hybride aandrijvingen vind je in vele vormen, maar niet zoals Renault ze tegen het einde van het jaar voor het eerst in de Clio, en later ook de Captur, gaat monteren. De Fransen hebben acht jaar gesleuteld aan hun eigen versie en gebruiken mechaniek en electronica die rechtstreeks uit de autosport komt. Een fascinerend bundeltje technologie.

Drie motoren

Het gaat erom wat er tussen de twee motoren zit: aan de ene kant een atmosferische 1.6-benzine van Nissan met partikelfilter, een goede 100 pk sterk en draaiend volgens de Atkinson-cyclus, aan de andere kant van diens krukas een 36 kilowatt sterke elektromotor, geleend van Infiniti. Daartussen zit een sequentiële vierbak met klauwkoppelingen, zoals in de rallysport, maar dan gerobotiseerd en zonder synchronisatieringen.

Renault ging hiermee al eerder aan de slag: in 1996 bouwde het drie experimentele elektrische rallywagens op basis van de toenmalige Clio. Daarvan overleven er trouwens nog twee stuks, maar die zijn niet in het bezit van de fabrikant. Later toonden de Fransen een premature versie van dit uiteindelijke systeem in prototypevorm, in de Eolab uit 2014 (foto).

De moeilijkheid zit erin hoe de omwentelingssnelheid van beide motoren op elkaar af te stemmen, met een ongesynchroniseerde versnellingsbak. Die taak regelt een tweede elektromotor van 15 kW, die als starter-alternator aan de 1.6 hangt en die via de riem bliksemsnel op het juiste toerental kan brengen, voor (maar dat moeten we natuurlijk nog ondervinden) naadloze overgangen. Weetje: dat is exact dezelfde hulpmotor als je vindt in de BMW i8, van dezelfde leverancier. Alledrie de motoren kunnen ook samen trekkracht leveren.

Complexer dan F1

Dat alles vraagt uiterste precisie van het motorbeheer, Renaults F1-afdeling werd er dan ook bij gehaald om de software op punt te stellen. Zij hebben ervaring, want de auto's van Ricciardo en co hebben eveneens een hybride aandrijflijn.

Al volstond dat niet: de hybride Clio en Captur zullen uiteindelijk rondrijden met nóg complexere software als hun broeders uit de Formule 1. Straatauto's hebben immers nog veel meer noden dan racebolides, zoals specifieke regimes voor koudstart, enzovoort.

Ook in de Captur

De Clio E-Tech, want zo gaat-ie heten, heeft onder de koffervloer een batterij van 1,2 kWh, waarmee je in theorie 2 à 3 kilometer volledig elektrisch moet kunnen rijden, aan maximaal 80 km/u. Renault belooft een CO2-uitstoot van minder dan 100 g/km (volgens de WLTP-meetmethode) en een prijs van zo’n 25.000 euro.

De Mégane en de toekomstige Captur krijgen een krachtigere versie van dit systeem, met een 400 volt-batterij van 9,8 kWh, waarmee je 45 kilometer emissieloos moet kunnen afleggen.

De volgende Clio RS komt overigens iets later dan gewoonlijk, omwille van al het geld en de mankracht die Renault in dit hybride systeem heeft moeten stoppen.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken