Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Innovatie / Techniek: hoe werkt frequentieselectieve demping?

Hoe werkt dat juist, zo’n frequentieselectieve schokdemping die we de laatste tijd steeds vaker tegenkomen? AutoWereld legt het onder de microscoop.

Overzicht :

Wat is frequentieselectieve demping?

Dit zijn schokdempers die anders reageren bij een plotse schok dan wanneer je ze traag indrukt. Een beter compromis dus tussen respectievelijk comfort en wegligging, exact wat we verwachten van een demper. Het gaat hier om een passief systeem, dus zonder elektronische sturing, wat het goedkoper maakt dan adaptieve dempers.

Hoe werkt het?

Een schokdemper is altijd voorwerp van compromis. Is ie te hard, dan is de auto niet comfortabel. Is ie te zacht, dan gaat het koetswerk leunen, duiken en steigeren bij het sturen, remmen en accelereren. En hoe hoger het zwaartepunt van de auto, hoe meer dat laatste fenomeen optreedt, SUV’s hebben hiervan intrinsiek bijvoorbeeld veel last. Beenharde dempers kunnen dat oplossen, maar dan rammelen je tanden eruit op de eerste de beste kasseiweg.

Al decennialang wordt er gezocht naar het beste van twee werelden. Adaptieve schokdempers zijn een oplossing, en er bestaan allerhande varianten op, van magnetorheologische exemplaren tot luchtvering. Citroën deed het lang met hydropneumatische vering, waarbij de vier wielophangingen met elkaar verbonden waren, en McLaren en Mercedes hebben tegenwoordig een daarop geïnspireerd systeem. Allemaal heel vernuftig en vaak trefzeker. Alleen: het wordt gestuurd door elektronica en dat kost handenvol geld, zowel in ontwikkeling, bouw als herstelling.

Een frequentieselectieve schokdemper is veel vernuftiger, want die doet hetzelfde, maar dan zonder computer. Puur door de bouw van zijn demperkamer maakt die het onderscheid tussen de verschillende opwaartse bewegingen die een wiel maakt, sensoren of kleine servo's komen er niet aan te pas.

Zoals de naam het zegt, is het de frequentie van de duwbeweging die het gedrag bepaalt. Bewegingen met een lage frequentie zijn veroorzaakt door het koetswerk, met name het deinen tijdens het remmen, accelereren of in bochten. Die met een hoge frequentie zijn veroorzaakt door het wiel, en dan hebben we het over dokkeren over ruw asfalt, kasseien of verkeersdrempels. Aan de hand van die frequentie voelt een ingebouwde klep in de demperkamer of ze zich al dan niet moet sluiten, waardoor de olie (die voor de effectieve demping zorgt) doorheen het ene dan wel het andere kanaal geperst wordt. Daardoor gedraagt de schokdemper zich anders bij plotse schokken (hoge frequentie) dan bij koetswerkbewegingen (lage frequentie).

Wie gebruikt het?

Er zijn verschillende leveranciers die dit soort schokdempers maken, van Koni tot ZF, en je vindt ze in allerhande auto’s, van de Jeep Compass over de vorige Opel Corsa OPC tot de Mercedes C-Klasse. Bij die laatste heet het ‘Agility Control’. Voor de meeste gangbare modellen zijn er echter ook nabouwkits te krijgen.

En we zullen het wellicht steeds vaker aantreffen. Vooral in SUV’s, waarin dat lastige schokdempercompromis nog scherper wordt gesteld, en zeker in combinatie met grote velgmaten die ook nog eens aan het comfort knabbelen.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken