Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Interviews / Boeiende salonbabbel met nieuwe Jaguar-designchef Julian Thomson

Julian Thomson mocht in juli van dit jaar de met pensioen vertrokken Ian Callum opvolgen als hoofd van de Jaguar-designafdeling. We dronken samen koffie in Frankfurt.

Overzicht :

Thomson zit al jaren achter een van de tekentafels bij Jaguar, ook al zijn enkele van zijn bekendste ontwerpen de Evoque van zustermerk Range Rover én beslist ook de Lotus Elise. De Brit met Thaise roots passeerde voordien ook bij Ford en de Volkswagen-groep (Audi, Bentley, Seat…), maar zijn hart klopt nu dus wel al een tijdje voor een van de meest iconische Britse automerken.

Hoe voelt het, om in de stoel van Ian Callum te zitten?

Hij startte bij Jaguar in 1999, ik zo’n zes maand later. Ik ben altijd zijn rechterhand geweest, we hebben al die jaren dus steeds heel nauw samengewerkt. In een echt teamverband trouwens, met nog honderden andere mensen erbij. Ian is vertrokken, maar we zetten zijn werk natuurlijk verder. Bij autodesign gaat het nooit om één man, zeker ook niet bij Jaguar. We hebben een fantastisch team, Ian heeft er allicht wel alle vertrouwen in (lacht).

Is het werk van een autodesigner niet ingrijpend veranderd, nu SUV’s allerhande zoveel belangrijker zijn geworden dan elegante berlines en coupés?

SUV’s hebben inderdaad een dominante rol gekregen, voor zowat alle autobouwers. Er zijn zoveel nieuwe producten bijgekomen, van heel grote exemplaren tot compacte cross-overs. Met zo’n auto’s het verschil maken, er echt uitspringen, is heel moelijk. Met onze modellen zijn we daar allicht wel in geslaagd en hebben we ook wel iets nieuws gebracht. Het was een uitdaging, maar ik denk dat het resultaat wel mag worden gezien.

Is de rijke geschiedenis, ook inzake design, van een merk als Jaguar een voordeel of eerder een extra uitdaging voor een designer?

Interessante vraag. Het kan zeker een grote troef zijn, geen twijfel daarover. Maar zo’n rijk verleden kan je evengoed afremmen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor bekende modemerken. Je kan en mag je roots niet negeren, maar je mag er ook niet steeds naar teruggrijpen. Er zijn modehuizen die te lang zijn blijven hangen bij wat hen tientallen jaren geleden sterk heeft gemaakt. Die fout mag je niet maken. Ook als automerk niet. Maar Jaguar bouwt vandaag heel moderne auto’s. En tegelijk beseffen we heel goed dat we veel klanten hebben die al lang fan van het merk zijn. Het komt er altijd op aan de juiste balans te vinden. Je geschiedenis koesteren, maar op een manier dat je toch relevant blijft. Het is mijn job om erop toe te zien dat dit gebeurt.

Elektrische auto’s hebben een heel andere architectuur dan wagens met een verbrandingsmotor. Geeft dat de job van een designer ook veel nieuwe mogelijkheden?

Het hangt er vanaf welke auto je precies moet bouwen. Beide aandrijvingsvormen hebben natuurlijk hun specifieke eigenschappen. Elektrische auto’s vragen bijvoorbeeld om een langere wielbasis, kwestie van de batterijen ideaal te kunnen positioneren. Met hun volle gewicht tussen de wielassen. Maar je moet dan eigenlijk helemaal geen lange motorkap meer voorzien. Waarbij zich meteen de vraag stelt of je toch nog een ‘valse’ nodig hebt om esthetische redenen? Nu, ik denk dat we met de I-Pace wel een duidelijke keuze en dus ook een statement hebben gemaakt. Die auto ziet er geweldig uit, maar je weet ook meteen dat hij elektrisch is. Hoe dat voor andere, toekomstige elektrische modellen moet? Zoals gezegd, het hangt ervan af om welke type voertuig het gaat. Een sportwagen, een SUV…

U hebt in uw Jaguar-carrière aan enkele geweldige concepts meegewerkt. Hoe frustrerend is het als je, soms vooraf al, beseft dat die nooit in productie zullen gaan?

Vaak is het beetje een gok, sommige concepts leiden immers net wel tot een productiemodel. Soms dienen ze ook als een soort testcase, zien hoe het publiek op een nieuwe designkeuze reageert. Maar je bedoelt met je vraag allicht vooral de C-X75 (een indrukwekkende supersportwagen met vier elektromotoren en twee gasturbines uit 2010, nvdr.). Ja, we horen nog wel eens zeggen dat het toch wel jammer is dat het voor die wagen bij een concept is gebleven. Eentje die er vandaag nog altijd geweldig uitziet, ook in vergelijking met recentere superwagens die wel in productie gaan. Maar we begrijpen de redenen waarom het voor de C-X75 niet kon. En daar moet je je als designer natuurlijk altijd mee kunnen verzoenen.

U staat bekend als een groot liefhebber van klassieke auto’s, wat is uw favoriete model uit de hele Jaguar-geschiedenis?

Dat verandert wel eens. Maar op dit moment wellicht de XK120 (een roadster van eind jaren 40, nvdr). Op Pebble Beach hebben we een er eentje gekocht, een wagen die uit Australië kwam. Die auto is zo puur, zo elegant. En daar hou ik echt wel van.

De enorme Jaguar-catalogus telt ook al heel wat klassieke berlines. Hebben die nog een toekomst?

Het is raar. Die wagens lijken momenteel wat te worden verdrongen door SUV’s en aanverwante modellen, maar ze zijn vandaag toch nog altijd goed voor zowat 50% van de verkoop. Het zou me niet verbazen dat, naarmate mensen nog beter de ecologische impact van al die grote auto’s gaan begrijpen, er terug een verschuiving richting klassiekere koetswerken komt. Ze lenen zich in elk geval ook goed voor een hybride en volledig elektrische aandrijving.

Uw Land Rover-collega’s pronken hier op het autosalon van Frankfurt met de gloednieuwe Defender. Iets helemaal anders dan een Jaguar. Maar sommige van jullie SUV’s leunen natuurlijk wel wat dichter bij elkaar aan. Zitten jullie regelmatig samen met de designers van het zustermerk?

Ja hoor, dat doen we zeker. We hebben sinds kort een nieuwe studio die dat soort overleg nog makkelijker maakt. Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat Jaguar en Land Rover elkaar beconcurreren. We leggen echter duidelijk andere klemtonen. Zoals wat sportievere voor Jaguar. Terwijl er bij Range Rover een heel sterke focus op luxe is.

 

 

 

 

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken