Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

SUV Days 2018 - Ontdek en/of test meer dan 40 SUV-modellen

Interviews / Salonbabbel met Tsunehiro Kunimoto, designchef van Mitsubishi

Mitsubishi staat voor een van de belangrijkste uitdagingen uit zijn lange geschiedenis. Het merk wil zichzelf weer wat zichtbaarder op de autokaart zetten, in de eerste plaats als SUV-specialist. Designchef Kunimoto legt het ons uit.

Overzicht :

Mitsubishi sluit aan bij de alliantie tussen Renault en Nissan, hoe zal het zijn identiteit proberen bewaren?

Zoals je wellicht weet, kom ik van Nissan (waar Kunimoto onder meer aan de GT-R werkte en recenter de Juke ontwierp, nvdr). Toen ik bij Mitsubishi begon, heb ik in de eerste plaats het merk leren kennen. Vanbinnen bedoel, ik. En me dus ook de geschiedenis eigen gemaakt. Ook van de hele groep, die gaat al zo'n 150 jaar terug. Met scheepsbouw, vliegtuigen en nog veel meer. Er viel voor mij zoveel te ontdekken. Heel die historiek, de filosofie van het automerk... Wist je dat Mitsubishi ooit de eerste voorwielaangedreven auto in Japan bouwde. Het is zo'n rijke geschiedenis. Daarna heb ik geprobeerd onze klanten te leren kennen. Vooral in Europa. In Japan is Mitsubishi immers nog altijd heel goed gekend, maar ik wou ook weten wat het publiek er hier vandaag van denkt. In Groot-Brittannië, in Duitsland... Ik sprak ook met heel wat medewerkers, op diverse niveaus. Die studieronde duurde zowat een jaar, allemaal met de bedoeling te begrijpen waar Mitsubishi vandaag staat. Of waar het voor staat.

En wat waren de conclusies?

Die zal je te zien krijgen bij de lancering van volgende producten. Op het Autosalon van Tokio van eind vorig jaar vertelden we al over onze nieuwe merkidentiteit, die valt samen met een even nieuwe designstrategie. Er zal heel veel veranderen, op alle niveaus.

Hoe zou u alvast het nieuwe design, in enkele woorden, omschrijven?

Robuust, technologie, authenticiteit... En met een sterke focus op SUV's, pick-ups inbegrepen. Dat moet potentiële klanten hier het meest aanspreken.

Mitsubishi staat inderdaad voor engineering, ook in de sport. Er was ooit de grote strijd tussen de Lancer Evo's en de Subaru Impreza WRX. Kan u ook nog een stukje van die erfenis in het nieuwe Mitsubishi integreren?

Het zit voor een deel al in de heel performante hybride en elektrische systemen die we plannen. In Tokio hadden we in oktober al de e-Evolution (foto hieronder), in maart tonen we in Genève nog een tweede studiemodel die een antwoord op je vraag zal bieden. Dankzij een goede mix van technologie en van design. Eerst dus als concept, misschien nog dit jaar ook met een demowagen. Maar we hopen snel ook nieuwe productiemodellen te laten zien.

En een terugkeer naar de rallysport, naar de Dakar misschien?

Daar is nog geen beslissing over genomen. Persoonlijk heb ik daar wel zin in. Andere mensen in het bedrijf trouwens ook, maar het is dus nog niet voor meteen. We kunnen niet alles tegelijk doen.

Mitsubishi heeft het eigenlijk alleen nog over SUV's. Betekent dat het definitieve einde voor klassiekere sedans of hatchbacks?

Nee, zeker niet. Dat we nu deel uitmaken van de alliantie met Renault en Nissan biedt ons nieuwe opportuniteiten. Ook voor de uitbouw van ons toekomstige gamma. Het hangt natuurlijk enorm af van regio tot regio. In Europa zal de klemtoon zeker op SUV's liggen, in andere landen en continenten zijn klassiekere modellen en zelfs MPV's nog van groter belang. Onze Amerikaanse dealers vragen bijvoorbeeld om een sedan. Daar moeten we rekening mee houden, maar precies hier kan de alliantie ons zeker helpen om sneller op die specifieke noden van bepaalden markten in te spelen.

Ik herinner me uit mijn jonge jaren, lang geleden dus, prachtige Mitsubishi's als de Sapporo, de Celeste en nog wat andere coupés en zelfs sportwagens. Komt zoiets ooit nog terug?

Heel interessant (knikt enthousiast en lacht hartelijk).

Houdt de focus op SUV's voor Europa hoe dan ook geen risico in? Vijftien jaar geleden wou haast elke familie een MPV, nu moet haast niemand ze nog hebben. Wat als dat ooit ook voor die SUV's gebeurt?

Zelfs dan zou Mitsubishi nog in een sterke positie moeten zitten. Vijf jaar geleden wisten de meeste merken niet eens wat een SUV was, nu hebben ze er haast allemaal al verschillende in hun gamma. Mitsubishi is echter al zolang een specialist. Echte SUV's, echte 4x4's, dan denk je toch nog altijd aan Land Rover, aan Jeep, aan Toyota misschien voor de Land Cruiser. En natuurlijk ook aan ons. Voor Mitsubishi is dit geen modeverschijnsel, wel onze core business.

En waarom zou iemand vandaag of morgen voor een SUV van Mitsubishi kiezen, in plaats van voor die van een ander merk?

Dat laat zich niet in enkele woorden uitleggen, er zijn verschillende goede redenen. De Eclipse Cross die we pas lanceerden, is een goed voorbeeld van hoe we klanten met design kunnen overtuigen. De coupé-achtige look van die auto, met ook zijn oplopende lijn, is vrij uniek in zijn segment. Zonder dat het ten koste gaat van de typische eigenschappen waar mensen een SUV voor kopen, zoals de goede zichtbaarheid. Geen halfslachtige compromissen, dat willen we zeker niet. Voeg er de authenticiteit aan toe en je hebt zo'n beetje de definitie van Mitsubishi.

Is er nog een toekomst voor de Pajero, dé klassieker van het gamma?

De huidige Pajero nadert zijn einde, dat is zeker. We hebben nog niet echt beslist wat we er mee gaan doen. Het is geen echte prioriteit. Eerst moeten er, na de lancering van de Eclipse Cross, opvolgers voor de ASX en de Outlander komen. En daarna kunnen we misschien wel een vervolg voor de Pajero overwegen. Op sommige markten, vooral in het oosten, hebben we trouwens nog de Pajero Sport. Een grote SUV die daar nog altijd populair is.

En een heel compacte SUV, kleiner nog dan de ASX, kan dat ook? Dat soort auto's zijn momenteel heel populair in Europa.

Het is een opmerkelijke evolutie. Auto's moesten lange tijd alsmaar groter worden. Nu worden ze alsmaar compacter. Het kan ook voor ons een interessante piste worden, maar we zijn daar nog niet uit. Het zogeheten B-segment lijkt me toch nog altijd vooral iets voor klassieke hatchbacks.

Mitsubishi zou gebruik kunnen maken van een Renault-platform.

Dat zou kunnen, ja. Je mag trouwens niet meer spreken van een Renault- of een Nissan-platform, het zijn allemaal platformen van de alliantie. Die vaak flexibeler zijn dan deze van sommige concurrenten. We kunnen makkelijk ons unieke 4x4-systeem of onze plug-inhybride technologie op zo'n alliantieplatform plaatsen. Wat we niet zullen doen, is Renaults of Nissans rebadgen. Onze auto's zullen altijd echte Mitsubishi's blijven. Met bijvoorbeeld dat zelf ontwikkelde Super All-Wheel Control. Of onze PHEV-technologie. Wat gaan we delen, wat niet? Dat zal in de toekomst zeker nog worden bekeken.

Slotvraag, wat is voor u de mooiste auto ooit? En het mag nu even geen Mitsubishi zijn.

Misschien niet de mooiste, maar voor mij wel de interessantste: de Nissan R32 Skyline (uit de jaren '80, nvdr). Daar was ik als jonge designer voor verantwoordelijk, ik deed zowat alles. Een geweldige ervaring, die de rest van mijn carrière enorm heeft beïnvloed.

 

 

 

 

 

In dit artikel : Mitsubishi

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken