Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Aiways verkoopt 80% van zijn elektrische auto's aan particulieren

Geschreven door Klaas Janssens op 03-03-2022

AutoGids ging kijken naar de Aiways U6 Ion en sprak er met Jeroen Peeters, de Belgische Product Manager voor het Chinese merk dat ingevoerd wordt door Cardoen.

Hoewel de Aiways U6 Ion nog een conceptcar is, deelt de elektrische SUV 90% van zijn componenten met de uiteindelijke productieversie. Die wordt in het najaar verwacht en maakt gebruik van de technologie die we al kennen van de Aiways U5. Maar de verpakking van de U6 oogt wel een stuk gewaagder, zelfs zonder de spoilerlipjes onder aan de bumpers, de vleugel op de achterklep of de 24-duimers die de conceptcar wat extra schwung moeten geven. Het definitieve interieur krijgt een minder opvallende aankleding en het F1-achtige stuurtje maakt plaats voor een conventioneel exemplaar, verder is deze Ion identiek aan de Aiways U6 die we eind 2022 op onze wegen zullen zien rondrijden.

LEES OOK Officieel: Aiways U6 (2022)

In België wordt Aiways ingevoerd door  autosupermarkt Cardoen. AutoGids stelde drie vragen aan Jeroen Peeters, Product Manager van Aiways België.

Jeroen Peeters Aiways België Cardoen

1. Hoe staat het met de verkoop van Aiways in België?

"Hoewel we er momenteel nog niet in geslaagd zijn om meer dan 100 exemplaren van de Aiways U5 te slijten, hebben we de verkooptargets die de Chinese constructeur stelde, ruimschoots gehaald. Maar we mikken een stuk hoger, natuurlijk. Naar minstens 200 wagens in 2022, een doelstelling die geholpen moet worden door de introductie van de Aiways U6. We zijn er erg trots op dat we onze elektrische auto's vooral aan particulieren verkopen, die 80% van ons klantenbestand vertegenwoordigen.

We profiteren niet alleen van de interessante prijszetting van onze Aiways U5, maar ook van de korte leveringstermijn. Wie nu een exemplaar bestelt, heeft het over drie maanden op de oprit staan. En dat zal ook het geval zijn bij de nieuwe U6. Die zal je nog voor de zomer kunnen bestellen, de eerste leveringen staan gepland voor het najaar. Dat Cardoen veelal particuliere kopers aantrekt, helpt natuurlijk ook."

2. Hoe groot is de weerstand nog tegen een auto van Chinese makelij?

"Gemakkelijk is het niet, want veel mensen associëren auto's van Chinese makelij met de goedkope, niet altijd even kwalitatieve spulletjes die ze bestellen via AliExpress. Het is dan ook vooral zaak om de mensen in de showroom te krijgen: zodra ze onze wagens in het echt zien, en zeker wanneer ze er ook eens mee kunnen testrijden, verdwijnen die vooroordelen erg snel.

Aiways is dan ook geen klassieke constructeur uit China, die verschillende merken lanceert en ziet wat er werkt en wat niet. Bij de ontwikkeling van elektrische auto's zoals de U5, de U6 en de in de loop van 2023 verwachte U7 ligt de focus immers op de Europese markt. Omdat het potentieel daar zo groot is."

3. Wat verwachten jullie van de nieuwe Aiways U6?

"Best veel, eigenlijk. Het brave design van de U5 maakt de overstap naar een elektrische wagen wat zachter, maar er zijn ook EV-kopers die erg graag aan hun omgeving willen laten zien dat ze met een elektrische auto rondrijden. En dan is het expressieve lijnenspel van de Aiways U6 natuurlijk een enorme troef. We gaan dan ook uit van een 50/50-verkoopmix tussen beide modellen. Nu beseffen wij ook dat Aiways nog geen belletje doet rinkelen bij de gemiddelde autoconsument, dat we nog sterk aan onze naambekendheid en ons imago moeten werken. In tegenstelling tot pakweg Polestar heeft Aiways geen directe link met een bekende autoconstructeur zoals Volvo of geen klassieke badge zoals MG, zaken die de Chinese identiteit wat verhullen.

Het gebrek aan een netwerk, zoals Polestar met Volvo, is een van de redenen waarom Aiways in zee ging met Cardoen. Wij beschikken over 16 vestigingen, verdeeld over heel België en gezegend met werkplaatsen om herstellingen uit te voeren. Bovendien verkochten en verkopen we ook elektrische auto's, al zijn dat dan eerder kleine modellen zoals de Fiat 500e, de Nissan Leaf en de Renault Zoë. We zijn nog groen achter de oren, maar stappen niet onvoorbereid in de arena."

LEES OOK Vergelijkende test Aiways U5 versus VW ID.4 (2021)

De Aiways U6 Ion startte zijn Europese toer niet in Duitsland, Nederland of Noorwegen, maar in België. We konden de elektrische SUV immers bewonderen in Antwerpen. En dat kan jij ook doen, want de wagen verhuist naar de Cardoen-showroom op de Boomstesteenweg in Aartselaar, waar hij te bewonderen valt tot 20 maart.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by AutoGids (@autogids)

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten