Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Markt / Waarom wil niemand een McLaren Elva?

McLaren stelt het productievolume van de Elva opnieuw bij. Aanvankelijk zou de Britse constructeur 399 exemplaren maken van de topless Senna, intussen zijn ze al blij als er 149 stuks een nieuwe eigenaar vinden.

McLaren Elva: Senna Roadster

De Elva is een radicale roadster op uit koolstofvezel opgetrokken basis van de McLaren Senna, aangedreven door een 815 pk sterke variant van de overbekende V8-biturbo. Dankzij de zogeheten AAMS-technologie, kort voor Active Air Management System, heeft de Elva geen voorruit nodig. Middels een speciale deflector wordt de airflow over het hoofd van de inzittenden gejaagd zodat je ook zonder helm rijden kan. Deze slechts 1,2 ton wegende McLaren heeft aan 6,7 seconden genoeg om van 0 naar 200 km/u te flitsen.

Het kan allemaal niet baten. McLaren krijgt de Elva maar niet verkocht. Aanvankelijk plande de Britse sportwagenconstructeur een oplage van 399 exemplaren, maar begin dit jaar werd dat aantal bijgesteld naar 249 stuks. Omdat "de klanten vinden dat de Elva exclusiever moet worden." Nu drukt McLaren de productie van de roadster naar amper 149 exemplaren. Omdat "het moeilijk is om aan onderdelen te geraken". Wat is er aan de hand?

Te duur of te lelijk?

De Elva kost 1,7 miljoen euro. Dat is stevig, maar niet onoverkomelijk. Toch niet bij het kapitaalkrachtige cliëntèle dat McLaren voor ogen heeft. Maar die verzamelaars happen niet toe. Misschien was de Elva inderdaad niet exclusief genoeg, want Aston Martin plant slechts 88 stuks van de vergelijkbare V12 Speedster en Ferrari bouwt niet meer dan 250 exemplaren van de SP1 en SP2 Monza. Dan klinkt een tot 399 Elva's gelimiteerde oplage inderdaad als massaproductie. 

De economisch moeilijke situatie van McLaren zal ook wel een rol spelen, net zoals de onzekere inruilwaarde waarmee de modellen van de Britse sportwagenbouwer kampen. Een McLaren blijkt lang niet zo waardevast als pakweg een Ferrari. Volgens insiders vinden potentiële klanten de Elva gewoon niet mooi genoeg. Het retromoderne lijnenspel is niet ieders meug, maar een McLaren Senna is evenmin een schoonheid en verkoopt wel zonder problemen.

 

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken