Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Markt / Throwback: Suzuki Swift Sport (2005-2012)

Wie het heden wil begrijpen, moet het verleden kennen. Dus duikelen we in deze rubriek wat rijdende legendes op uit de archieven. Zelfs als de lak van die modellen amper droog is, zoals dat het geval is bij de Suzuki Swift Sport.

Overzicht :

We vergeten voor het gemak even alles van voor 2004. Suzuki bediende op dat moment vooral het budgetgedeelte van de markt wat zorgde voor weinig inspirerende Swift/Ignis-generaties. Tot de Japanners op het autosalon van Parijs van dat jaar de wereld lieten kennis maken met het vrolijke gezicht van zijn stadswagen.

Plots oogde het allemaal wat frivoler, mocht het wat speelser. Een toef zout op de patatten smaakt nu eenmaal beter, extra kruiding die ook de Swift duidelijk deugd deed. Want wat het karretje esthetisch beloofde, maakte hij met zijn keurige chassis ook dynamisch waar.

Zeker als Sport, wiens 125 pk het potentieel dat in de Swift schuilde, al iets meer tot zijn recht liet komen. Een gooi-en-smijt-doosje dat je nu voor geen geld op de kop kan tikken. Doen, want de investering betaalt zich binnen een paar jaar in veelvoud terug. Zeg dat wij het hebben gezegd.

 

Checkpoints?

Ga je voor één van de modellen uit de eerste lichting, dan vergt het de moeite de kofferbekleding even weg te plooien en te zoeken naar witte primermarkeringen. In de begindagen riep Suzuki menig Sport namelijk terug wegens beschermingsissues tegen roest. Iets wat die laklaag dus moest verhelpen.

Ook de versnellingsbak durft al eens nukken vertonen, net als de draagarmrubbers vooraan. Maar dat moet het dan zowat zijn. Voorts is dit ding quasi feilloos, wat voor een groot stuk te danken is aan de haast onverslijtbare atmosferische 1,6 liter-viercilinder.

 

Quanto costa?

Zoals al gezegd, geen geld. Met een budget tussen de 3.000 en 5.000 euro vind je zeker iets naar je gading. Laat je wel niet tegenhouden door onze landsgrenzen. In de buurlanden staan er én meer én komen ze billijker geprijsd. Ga wel voor een exemplaar met 17-duimers. Die zitten de Swift immers zoveel mooier.

 

Alternatieven?

Een Clio R.S., tiens. Al is die een stuk spartaanser dan de Swift, terwijl de fransoos je ook een veelvoud zal kosten. Ook een Toyota Yaris TS is het overwegen waard wegens even krachtig, even comfortabel en even onfeilbaar.

Tot slot is er ook nog de flamboyante keuze in de vorm van de Abarth Punto. Italiaanse flair die zich laat zien en horen, maar die je, net als de Clio, ook aan de kassa bijbetaalt.

Dit artikel verscheen ook in AutoWereld 377

Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken