Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Markt / Throwback: Audi 50 (1974-1978)

Wie het heden wil begrijpen, moet het verleden kennen. Dus duikelen we in deze rubriek wat rijdende legendes op uit de archieven. Zoals de Audi 50, een Polo-kloon met een extra randje. Yep, toen al.

Overzicht :

Hij kostte dus meer dan de Volkswagen, terwijl je er minder variëteit voor in ruil kreeg. De Polo kwam namelijk zowel motorisch als uitrustingsgewijs met een breder aanbod – vooral dan naar beneden toe - wat verklaart waarom het toenmalige VAG de 50 aan de straatstenen niet gesleten kreeg.

Na drie jaar ging de stekker er dan ook uit om zodoende de Polo wat meer Lebensraum te geven. De rest is de spreekwoordelijke geschiedenis. Er vandaag nog eentje op de kop tikken, vergt dus meer zoekwerk, al is de 50 die queeste wel waard.

Audi heeft de eeneiige tweeling immers gebaard, zowel naar ontwikkeling als initiële productie. Wat ze bij Volkswagen bijgevolg ook mogen beweren, jij rijdt met het origineel.

Checkpoints?

Roest, roest en nog eens roest. Dit is een kind van de jaren ’70, een era waar auto’s even snel rotten als bananen. Check dus alle hoeken en kanten van de koets en onderwerp de onderzijde aan een doorgedreven inspectie. Voorts hoef je je niet echt zorgen te maken.

Hij mag dan af fabriek rijkelijker uitgerust zijn geweest dan de Polo, naar hedendaagse normen blijft dat een andere variatie op ‘kaal’. Er zit, met andere woorden, weinig op de 50 dat kan kapot gaan.

Ook mechanisch geen echte kopbrekers. De 1 liter-vierpitter was en is een oerbetrouwbaar molentje dat bovendien niet veel meer vergt dan een schroevendraaier en steeksleutel om in optima forma te worden gehouden. Verwacht wel geen flitsende prestaties: van de 50 (LS-uitvoering) respectievelijk 60 paarden (GLS) zullen er in de loop der jaren wel een aantal gesneuveld zijn.

Quanto costa?

In deze is de vraag vooral waar je er nog één vindt. Een korte zoektocht op het wereldwijde web (neem dat gerust letterlijk) heeft welgeteld twee Audi 50’s opgeleverd die prijsmatig schommelen tussen 5.000 en 10.000 euro.

Het is dus maar wat de zot ervoor wil betalen. Desalniettemin, gezien de schaarste die er nu al heerst, lijkt de 50 een waardevaste investering waar je bovendien, tot aan een eventuele herverkoop, vrij zorgeloos en goedkoop van kan genieten. 

Alternatieven?

De Polo MK1, dat lijkt ons logisch. Iets meer flair? Pluis de zoekertjes dan eens uit naar een Renault 5 of Fiat 127. Iets ouder, iets minder onbekommerd, maar ook iets sneller (zeker de Turbo) koop je dan weer bij Austin en zijn Metro, terwijl de 50 qua exclusiviteit (toch in onze contreien) een goede match vindt in de Autobianchi A112 (al is dat in zijn mechanische essentie ook een Fiat 127).

Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken