Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Markt / Throwback: BMW 5 Reeks (1995-2004)

Wie het heden wil begrijpen, moet het verleden kennen. Dus duikelen we in deze rubriek wat rijdende legendes op uit de archieven. Een rijtje waartussen BMW's 5 Reeks niet misstaat. Zeker de E39 niet.

Overzicht :

Een oudere dame, daarmee kan je een gesoigneerd exemplaar van de 5 Reeks generatie vier gerust vergelijken. Stilaan de twintig gepasseerd, maar tenzij de bumpers over de grond schuren en de lak vol schrammen zit, blijft dit een elegante verschijning. Een klasbak, volgens vele BMW-fans de beste Fünfer ooit, voor de prijs van een optiepakket op de nieuwe.

In de jaren 90 was dit dan ook het neusje van de zalm. Uitschieters zijn de volledig uit aluminium opgetrokken ophanging om gewicht te besparen, het ultrastijve koetswerk en een GPS, wat in die tijd grensde aan tovenarij. Dat laatste kostte je een goeie 200.000 Belgische Frank en kwam met kaarten op een cd-rommetje. Vandaag is dat digitale archeologie en bijgevolg niet meteen een conditio voor een E39.

Met de auto eromheen is niets mis, dit is BMW op zijn best: een precies sturend achterwielaangedreven chassis, een oerdegelijke aankleding en bij voorkeur een zes-in-lijn tussen de voorwielen. Het was de tijd dat viercilinders nog te min waren voor dit soort auto, pas tegen de facelift kwam er een 520d.

Niet dat die diesels allemaal patsers zijn, de 2,5 liter-zescilinder van de 525tds gaf aanvankelijk amper 143 pk. Beter ben je gesteld met bijvoorbeeld een 523i, oftewel een zes-in-lijn van 2,5 liter, goed voor een gezonde 168 paarden. Een 540i of M5, beide met V8, kunnen ook. Maar kijk goed uit met die laatste, het is een mechanisch zorgenkind. Keuze genoeg in elk geval, BMW bouwde zo’n anderhalf miljoen stuks en vele honderdduizenden ervan zijn nog steeds in leven. Klik een zoekertjessite open en ze glimlachen je in dichte drommen tegemoet. Duitse zakelijkheid met een vleugje Beierse zwier, je pikt het op voor een aalmoes.

Checkpoints?

Een zwak punt zijn de draagarmbussen van de achtertrein. Zijn die versleten, dan blijft er nog weinig overeind van die prachtige chassisafstelling. Een vervelend klusje om ze te vervangen, maar niet onoverkomelijk. Lastiger zijn de turboproblemen van de vroege 530d’s, check zeker of deze al eens vervangen is.

Roestende remleidingen ter hoogte van de brandstoftank zijn verder een gekende zorg, net als defecte lcd-schermpjes en andere leeftijdsgebonden problemen. In de gaten te houden, samen met de obligate waarschuwingen omtrent eventuele ongevalschade, roest en andere potentiële kopzorgen. Rijdende doodskisten kan je overal vinden, maar over het algemeen heeft de E39 een zeer goede reputatie.

Quanto costa?

Nou ja, een aalmoes: het hangt er uiteraard altijd van af hoe afgeleefd zo’n 5 Reeks is en welke eventuele herstelkosten je mag verwachten. Ga er alvast niet mee naar je BMW-garagist, maar zoek een onafhankelijke reparateur die draaglijkere tarieven hanteert. Of sleutel er zelf aan, de E39 is nog relatief vrij van elektronica. Als je twee rechterhanden hebt, kan je een en ander dan ook perfect zelf oplossen.

Een 523i vind je al voor minder dan 1.500 euro, maar dan is hij doorgaans voor export naar exotische oorden bedoeld. Je legt beter een duizendje extra op tafel, voor dat budget zijn er al keurige auto’s. In Duitsland is het aanbod uiteraard reusachtig, terwijl we dit schrijven schotelt mobile.de ons een aanbod van bijna 300 stuks van dit specifieke type voor. Met vaak 300.000 kilometer en meer, zo gaat dat nu eenmaal met veelrijders van deze leeftijd.

Zoek je een 530d? Die staan iets duurder, maar ook hier heb je voor 3.000 euro een net exemplaar.

Alternatieven?

Ook toen waren de Audi A6 en Mercedes E-Klasse de obligate alternatieven voor een 5 Reeks. Deugdelijke auto’s, maar voor rijplezier was je daar in die dagen aan het verkeerde adres. Interessante alternativo’s zijn verder de Saab 9000, Honda Legend en andere Alfa Romeo’s 164. Ooit prestigieuze berlines voor goedboerende lieden, vandaag krenten in de kringloopwinkel.

Dit artikel verscheen ook in AutoWereld 368

 
Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken