Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Markt / THROWBACK: Chrysler PT Cruiser Cabrio (2005 - 2008)

Wie het heden wil begrijpen, moet het verleden kennen. Dus duikelen we in deze rubriek wat rijdende legendes op uit de archieven. Met een hoek af als dat kan. En het dak neer als het mag. Enter de Chrysler PT Cruiser Cabrio.

Overzicht :

We hebben een paar keer moeten kijken toen Chrysler in 2004 op de proppen kwam met de Cabrio-versie van zijn PT Cruiser. Het design heette gewaagd, al was dat eigenlijk nog een understatement van jewelste.

In het brave autolandschap van de jaren 2000 waren retro hot rod-looks sowieso al du jamais vu, laat staan dat je die ging combineren met een soft top! Of het nu daadwerkelijk alleen aan dat design gelegen was, laten we in het midden, maar een echte verkoopstopper is de PT Cruiser Cabrio in ons land nooit geworden. Wat het uiteraard des te interessanter maakt om er nu eentje (goedkoop) op de kop te tikken.

Checkpoints?

Beginnen bij het goede nieuws. De PT Cruiser Cabrio komt enkel met Chryslers EDZ-motor, een 2,4 liter-viercilinder die geboekstaafd staat als betrouwbaar. Van hoge kilometerstanden hoef je dus niet wakker te liggen.

Tenminste, als het blok op de voorgeschreven tijden op onderhoud is gestuurd. Kies misschien wel een model met viertrapsautomaat. Vooreerst omdat die beter past bij het cruisende karakter van de Cabrio, maar evenzeer omdat de manuele vijfbak niet meteen bekendstaat om zijn verfijnde schakelgedrag.

Verder dien je vooral de stuurkogels van de voortrein in de gaten te houden, daar durft nogal eens speling op te treden. Het spreekt voor zich dat ook de kap alle water moet weren en dat ze zonder probleem open en dicht hoort te klappen.

Nog een zorgenkind is het interieur. De PT is born in the USA en over de plas gelden nu eenmaal andere afwerkingsnormen. De tand des tijds mag dus niet te veel hebben geknaagd aan de binnenkant. En aangezien we ondertussen ook vol in het elektronicatijdperk zijn beland, is een uitrol van eventuele foutmeldingen evenmin een overbodige luxe.

Tot slot, de PT Cruiser heeft een inherent drankprobleem en houdt er niet van opgejaagd te worden. Hou daar dus ook rekening mee als je de Cabrio wil inzetten voor je dagelijks transport.

Quanto costa?

Aangezien er niet zo gek veel Cabrio’s zijn verkocht, liggen de tweedehandsprijzen van die PT Cruiser-variant een stuk hoger dan die van de vijfdeurs. Nu, ook dat is relatief, want zelfs voor de Cabrio lijkt 6.000 euro de limiet te zijn. Zoek bij voorkeur naar een zo recent mogelijk model, te herkennen aan de kleine inkeping in de koplampen.

Alternatieven?

Maffe Cabrio’s zijn niet dik gezaaid, dus op de Evoque Cabrio na kunnen we ons niet meteen een alternatief voor de geest halen. Ja, er is de Nissan Murano Cabrio, maar die is én nooit officieel ingevoerd in de EU én te duur om een plek te verdienen in deze rubriek. Misschien dat de even mesjogge Renault Kangoo Be Bop nog het dichtst in de buurt komt, al gaat die uiteraard niet volledig – nu ja - uit zijn dak.

Dit artikel verscheen ook in AutoWereld 366

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken