Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Markt / Throwback: Jaguar XJ-S (1976 - 1996)

Wie het heden wil begrijpen, moet het verleden kennen. Dus duikelen we in deze rubriek wat rijdende legendes op uit de archieven. Alwaar de Jaguar XJ-S het onomstotelijke bewijs levert dat zelfs een oude kat nog kan klauwen.

Overzicht :

Voor we de puristen over ons heen krijgen: het kan ook de XJS zijn. Na de facelift in 1991 verloor de coupé zijn trema, waarmee je meteen een eerste aanknopingpunt hebt in je gesprek met de verkoper. Andere mogelijke topics zijn zijn foute cool, hoeveel E-Type er nog in terug te vinden is en of hij nu het meest te pruimen valt als V12 dan wel als zescilinder.

Deze Jaguar trakteert je dus op de nodige stof tot discussie zelfs voor je er een meter mee hebt gereden. Dat alleen maakt hem een interessante optie voor die leegstaande plek in je garage. En bijgevolg deze pagina.

Checkpoints?

Al dien je in deze meer mee te nemen naar de onderhandelingen dan alleen wat ijsbrekers. Jaguars uit de British Leyland-dagen (alles voor 1989) zijn notoir om hun falende elektronica en kwakkelende mechaniek. Niet dat dat je moet tegenhouden, bij zijn (Duitse) concurrenten eertijds was dat vaak niet anders, maar het vergt wel extra waakzaamheid.

Zeker als je een V12 op de kop wil tikken, dien je de nodige omzichtigheid in acht te nemen. Onderhoud en reparaties voor die twaalfcilinder kunnen aardig oplopen, dus tenzij je je zelf in staat acht de steeksleutel ter hand te nemen (of je een aanzienlijk budget achter de hand hebt gehouden), verdienen de post-94 zescilinders (codenaam AJ16) misschien meer je aandacht.

Quanto costa?

Reken ergens tussen 10 en 20.000 euro, wat in essentie peanuts is voor een coupé-met-V12. Bovendien komt deze Jaguar gezegend met een behoorlijk luxueuze inborst en comfortbale weggedrag die hem een stuk bruikbaarder/aangenamer maken dan de meer exotische alternatieven.

Alleen zijn er dus de lopende rekeningen voor onderhoud en brandstof, plegen de doorgerekende taksen een financiële aanslag en lijkt een bonus bij doorverkoop niet meteen aan de orde wegens niet genoeg gegeerd.

Alternatieven?

Wil je toch wat meer zekerheid inbouwen, dan kan je misschien op zoek naar een BMW 850 of, als het niet perse een twaalfpitter moet zijn, een Porsche 928. Een Rover SD1 met die legendarische 3,5 liter-V8 is misschien ook het onderzoeken waard, net als een Aston Martin Virage.

Dit artikel verscheen ook in AutoWereld 379

Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken