Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Markt / Throwback: Maserati 430 (1986-1994)

Wie het heden wil begrijpen, moet het verleden kennen. Dus duikelen we in deze rubriek wat rijdende legendes op uit de archieven. Overigens kan dat louter omwille van een illuster merklogo, getuige de Maserati 430.

Overzicht :

We hebben hier op de redactie met z’n allen de eighties en nineties bewust beleeft, een era waar bijgevolg veel van is opgeslagen. Veel, maar niet de Maserati 430.

Google bracht ons uiteindelijk tot bij de stamboom van de Biturbo waar we in één van de vele vertakkingen plots onze WOG herkenden. In wezen is de 430 dan ook niets meer dan een sedanversie van de Biturbo, een afgeleide die twee jaar na de coupé van de tekentafels rolde en waarvan Maserati uiteindelijk maar liefst twaalf verschillende, elkaar al dan niet overlappende types van in zijn cataloog opnam.

Vind je dus niet meteen zo’n 2,8 liter-V6 van 279 pk (of valt hij buiten je financieel bereik), weet dan dat deze berline via een aantal trappen zakt tot de best populaire 420 die nog altijd een potente 180 pk (of 185 voor de 420i) uit zijn 2 liter V6-biturbo weet te puren.

Checkpoints?

De opmerkingen gelden voor alle Biturbo’s, of ze nu met twee dan wel met vier deuren komen, dus daar hoef je het al niet van te laten afhangen. Overigens ben je best geen kommaneuker, want de waslijst aan te controleren punten telt meer pagina’s dan het telefoonboek.

Een 430, of één van de andere Biturbo-afgeleiden, zonder mankementen, is even zeldzaam als een ijsbeer op de Zuidpool. Weet dat plaatwerk qua kostprijs meevalt. Toch als je het moet afwegen tegen mechanische of elektronische pannes. Nu, de V6-biturbo geniet een degelijke reputatie, zolang hij maar op tijd en stond een werkplaats heeft gezien (minstens elke 10.000 kilometer). Liefst eentje van Maserati.

Het differentieel, de zekeringskast, de stuurbekrachtiging, het stuurhuis en de manuele bak durven wel al eens voor problemen zorgen en verdienen dus zeker nader onderzoek. 

Quanto costa?

Prijzen gaan van 5.000 tot 20.000 euro, afhankelijk van motor, jaartal, aantal kilometers en uiteraard staat. Hou in je achterhoofd dat, ondanks zijn misschien wat banale uiterlijk, de 430 een Maserati is in hart, nieren en portemonnee. Wat je dus bespaart bij aankoop riskeer je nadien in veelvoud uit te geven aan herstellingen.

Alternatieven?

Een Lancia Beta HPE is ons inziens ook het overwegen meer dan waard. Akkoord, da’s geen vierdeurs en hij heeft evenmin een drietand op het rooster, al maakt de shooting brake dat ruimschoots goed met zijn appetijtelijkere koets en zijn minder exuberante prijzenpolitiek.

Dat geldt trouwens evenzeer voor een Alfa Romeo GTV of een 75. Meer mainstream is de tweede generatie 3 Reeks, BMW’s vermaarde E30. Lang niet zo exclusief als bovenstaand Italiaans gerief, maar je hoeft je er tenminste geen abonnement voor aan te schaffen bij je lokale garagehouder.

Dit artikel verscheen ook in AutoWereld 371

 

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken