Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Markt / Throwback: Nissan Leaf (2010 - 2017)

Wie het heden wil begrijpen, moet het verleden kennen. Dus duikelen we in deze rubriek wat rijdende legendes op uit de archieven. Vandaag, een elektrische pionier. Schrap dat: de Nissan Leaf is dé elektrische pionier.

Overzicht :

Het valt amper te geloven in het licht van de huidige ontwikkeling, maar het allereerste échte elektrisch aangedreven alternatief - deze Leaf dus - is nog geen 9 jaar oud. Iets meer dan een normale modelcyclus, wat klaarblijkelijk meer dan genoeg bleek om de EV-wereld stevig te vertimmeren.

Niet in het minst de ZE0 (zoals Nissan zijn debuut-Leaf intern bedacht) zelf. Naarmate er jaarringen bijkwamen, steeg immers ook de batterijcapaciteit. Tot 30 kWh in 2017, de laatste cuvée van deze Leaf. Twee jaar terug een aanzienlijk volume, nu volstaat het met moeite voor een plug-inhybride. Hadden we al gezegd dat het snel gaat in de wereld der batterijrijders?

 

Checkpoints?

Gezien zijn vrij recente geboorteakte en het überhaupt onderhoudsarme concept van de elektro-aandrijving zijn er in principe weinig tot geen valkuilen waar je dient voor op te passen. Uiteraard verdient een ongevalvrij model de voorkeur, terwijl je ook best pas vanaf bouwjaar 2013 (de eerste facelift) begint te zoeken. V

oornamelijk omdat de Leaf dan geleverd werd met een zuinigere warmtepomp in plaats van een elektrische stoof. Wat de batterijstaat betreft, toch wel de grootste dobber bij een tweedehands elektrowagen: schaf je de LeafSpy-app aan samen met een Bluetooth OBDII-scanner. Daarmee krijg je in no time een diagnose over de ‘gezondheid’ van de lithium ions.

 

Quanto costa?

Prijzen beginnen om en bij de 10.000 euro. Da’s voor én een 2013-model (met 24 kWh) én eentje met weinig kilometers. Bovendien betaal je ook geen taksen, terwijl je eveneens goedkoper ‘tankt’.

Wel iets om rekening mee te houden: Nissan heeft een tijdje de batterijen verhuurd, leasecontracten die je verplicht mee over dient te nemen. Nu, na vijf jaar vervielen die overeenkomsten en werd je finaal eigenaar van de batterij. Nissan heeft die huurformule ook maar kort aangeboden, dus bij de meeste Leafs vervat de prijs ook de lithium ions. Al kan eens dubbelchecken nooit kwaad natuurlijk.

 

Alternatieven?

De Mitsubishi i-MiEV (of zijn Peugeot- dan wel Citroën-afgeleide), al is dat uiteraard geen volwaardige gezinswagen. Familiale ambities die de Fluence Z.E. wel heeft, zij het dat Renault ze verpakte in een banale sedanstijl

Dit artikel verscheen ook in AutoWereld 406

 
Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken