Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Markt / Throwback: Opel Corsa A GSi (1987-1992)

Wie het heden wil begrijpen, moet het verleden kennen. Dus duikelen we in deze rubriek wat rijdende legendes op uit de archieven. Hulde die we ook nu weer brengen aan een kleintje. Iets wat de Opel Corsa A GSi trouwens louter was qua gestalte, niet qua daden.

Overzicht :

Vroeger was het simpel. Je lepelde wat paarden in een koekendoos en raggen maar. Of in casu van de Opel: je leent de atmosferische 1,6 liter van de Kadett uit aan huistuner Irmscher, geeft hem een ondergrens van 100 pk en steekt dat resultaat vervolgens in een wat gebloktere driedeurs die droog amper 980 kilo weegt.

Et voila, de Corsa GSi in een notendop. Ouderwetse pret die ook vandaag nog een kamerbrede glimlach op je gezicht kan toveren, als je er tenminste wat voor rond wil googelen. Door zijn mechanische eenvoud zijn heel wat Corsaatjes mismeesterd, waardoor gave GSi’s even zeldzaam zijn als Johnny’s met smaak.

Checkpoints?

Nu, er is ook goed nieuws. Doordat het zogeheten E16SE-blok quasi onverwoestbaar is, hoef je je, eens je die witte raaf hebt gevonden, over de mechaniek niet al te druk te maken.

Gezond verstand en een gedegen onderhoudshistorie zouden de motorische kosten dan ook tot een minimum moeten beperken. Wel een issue is roest. Check de GSi dan ook zorgvuldig, als het kan ook onder het extra spoiler- en schortwerk.

Quanto costa?

Het ligt er maar aan hoeveel je zelf wil klooien. Zoals al gezegd, zijn er al heel wat gepasseerd door de handen van lokale ‘kunstenaars’ waardoor je je of kan schikken in de livrei van de vorige eigenaar of mag opmaken voor een totaalrenovatie.

Ga sowieso voor een exemplaar met de originele molen. Een nieuwe teint is snel gezet. Een nieuwe motor daarentegen… Idealiter shop je ook voor de pre-facelift (tot 1990), al leg je je dan wel heel veel restricties op.

Na een snelle zoektocht tikten we zes GSi’s op de kop. Verspreid over Europa! Toeval of niet, maar de meest interessante stond wel in ons land, zij het met een prijskaartje van meer dan 10.000 euro.

Ben je nog steeds geïnteresseerd (lees: budget is niet zozeer een issue), speur dan misschien ook eens naar de Vauxhall Nova Sport. Een homologatiemodel voor het Britse rallykampioenschap waar eertijds slechts 500 exemplaren van zijn gemaakt.

Een stuk exclusiever dus, al zal je dat ook voelen aan je portefeuille (verwacht er geen te vinden onder de 20.000 euro)

Alternatieven?

Een Citroën AX GTi volgt dezelfde insteek, net als de Renault Clio Williams trouwens, al zit je dan wel te grasduinen in de vroege nineties. Liever een late tachtiger, probeer dan eens de allereerste Suzuki Swift GTI.

Dit artikel verscheen ook in AutoWereld 398

 
Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken