Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Markt / Throwback: Porsche 911 / 996 (1998-2004)

Wie het heden wil begrijpen, moet het verleden kennen. Dus duikelen we in deze rubriek wat rijdende legendes op uit de archieven. Zoals de roemruchte 911. Zelfs al is het dan 'maar' de 996.

Overzicht :

Misschien wel de meest miskende 911 van allemaal, die 996. Verketterd in de Porsche-commune omwille van zijn watergekoelde boxermotoren (voor de eerste keer in een 911), afgekraakt op zijn design (de ‘spiegelei’-koplamp deelt hij, om kosten te besparen, met de Boxster) en helemaal links gelaten toen bleek dat de Porsche-standaarden ook naar afwerking toe niet helemaal werden gehaald.

Kritiek die echter niet wegneemt dat de 996 qua geluid, prestaties en schwung perfect in de line-up past. Een 911 die je bovendien voor een prikje – al is dat relatief – op je oprit kan zetten. Mits je uiteraard enkele voorzorgen in acht neemt.

 

Checkpoints?

Zo staan de 3,4 liters van de pre-facelift niet meteen bekend om hun betrouwbaarheid. Het probleem situeert zich vooral bij de Intermediate Shaft Bearing, een kogellager op het einde van het verbindingsstuk tussen kruk- en nokkenas. Omdat die bij stevig pezen (en de daarbijhorende G-krachten) al eens zonder de nodige (olie)smering komt te zitten, wil die al eens slijten.

De speling die daarmee gepaard gaat, laat de kleppen onregelmatig lopen wat finaal resulteert in fikse motorschade. Een gekend probleem dat middels een kit opgelost kan worden. Check dus of dat al is gebeurd, zoniet, hou dan wat budget opzij.

Je kan natuurlijk ook gewoon opteren voor een 996 van na 2001. Bij diens nu 3,6 liter grote boxermotor is dat probleem sowieso gefixt. Wat de keuze tussen de manuele bak of de Tiptronic-automaat betreft, ligt het wat aan je persoonlijke voorkeur. Qua kostenpost liggen beiden niet zo heel ver uit elkaar, dus daar moet je het alvast niet voor laten.

Quanto costa?

Het is en blijft een 911, goedkoop wordt het bijgevolg nooit. Niet in aanschaf en al helemaal niet in onderhoud. Zeker als je voor je herstellingen langsloopt bij de officiële dealers riskeer je een financiële amputatie. Het verdient dus een absolute voorkeur te gaan voor een 996 met een onberispelijke onderhoudshistorie gezien die je op termijn voordeliger uit zal komen.

Om dat in concrete euro’s uit te drukken: een 996 onder de 20.000 euro zouden we van onder tot boven laten checken vooraleer we onze kribbel zouden zetten.

 

Alternatieven?

De 911 is zo specifiek dat er eigenlijk geen echte alternatieven voor handen zijn. Je zou natuurlijk kunnen opteren voor een Boxster uit die periode – ze delen de koplampen al– of je spaart door en gaat voor een meer roemruchte editie (mogen we de 964 aanraden?).

Als we dan toch écht iets moeten voorstellen, dan misschien de Ferrari 512 BB. Da’s namelijk evenzeer een 2+2 met paardenembleem en boxeraandrijving.

Dit artikel verscheen ook in AutoWereld 393

 
Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken