Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Markt / THROWBACK: Renault Avantime (2001 - 2003)

Wie het heden wil begrijpen, moet het verleden kennen. Dus duikelen we in deze rubriek wat rijdende legendes op uit de archieven. We denken daarbij spontaan aan de Renault Avantime die, zoals zijn naam het eigenlijk al zegt, zijn tijd wat vooruit was.

Overzicht :

Mocht het Renault menens zijn met de onlangs getoonde Morphoz, dan haalt het best eerst nog eens de herinneringen op aan de Avantime. In 2001 gold die zogeheten ‘Coupéspace’ ook als revolutionair.

Twee jaar later sloten niet alleen de orderboeken, ook bezieler en bouwer Matra ging dankzij de tegenvallende verkopen op de fles. Maar de één zijn dood is in deze ons brood.

In totaal liepen er amper 8.557 stuks van de band, een aantal dat vijftien jaar later aanzienlijk is geslonken en dat alleen maar verder terug zal lopen naarmate de tijd verstrijkt. Het ideale moment dus om er één in huis te halen, in ere te houden en te wachten tot de investering zich in tienvoud terugverdient.

 

Checkpoints?

In tegenstelling tot wat zijn design laat vermoeden, bouwt de Avantime niet voort op de Espace IV, maar wel op diens voorganger, de III. Dat hoeft in se geen slecht nieuws te zijn, alleen betekent het wel dat sommige onderdelen niet meer zo courant op de kop te tikken vallen. Zeker niet als ze specifiek gemaakt zijn voor de Avantime.

Voorts hoor je te weten dat de voorkant gevoelig is voor steenslag, de interieurplastics fragiel zijn (durven als eens verkleuren) en er al eens blazen kunnen staan op de lak van de aluminium daklijsten. Dat laatste is meestal verholpen onder garantie. Mocht dat niet gebeurd zijn, dan weet je meteen in hoeverre de verkoper zich in de loop der jaren heeft bekommerd om zijn Renault.

Ben je geïnteresseerd in de 3 liter-V6, check dan zeker of de distributieriem is vervangen. Voor dat klusje moet de motor er namelijk uit, wat de nodige kosten met zich meebrengt.

 

Quanto costa?

Vanaf 3.000 euro kan je beginnen zoeken. Mocht het budget het toelaten, check dan ook eens de hogere prijsechelons voor een Privilège-uitvoering. Al dan niet met die 3 liter. Hou sowieso nog wat geld opzij voor eventuele reparaties, want die zullen zich ongetwijfeld (snel) aandienen.

 

Alternatieven?

De Vel Satis was ook een behoorlijk vreemde eend die evenmin op veel applaus kon rekenen. Bovendien linkt die andere grote Renault perfect met de Avantime gezien de Vel Satis de finale nagel was in diens doodskist.

Dit artikel verscheen ook in AutoWereld 385
 

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken