Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Markt / THROWBACK: Toyota Corona/Carina II (1983-1987)

Wie het heden wil begrijpen, moet het verleden kennen. Dus duikelen we in deze rubriek wat rijdende legendes op uit de archieven. Met vandaag een Toyota die ons allemaal al even - letterlijk - in de ban houdt: de Corona.

Overzicht :

Nu moet het wel gezegd worden dat je het virus makkelijker oploopt dan dat je op zo’n gelijknamige Toyota botst. Zoals in veeeeeeel makkelijker. In heel Europa staan momenteel maar een handvol Corona’s te koop, stuk voor stuk modellen van voor 1980. Daar zijn een aantal redenen voor.

Toyota’s waren er eertijds voor de werkmens, wat betekent dat ze zijn gebruikt tot ze door hun wielen zakten. Letterlijk. Of dacht je dat Toyota’s toen wél bestand waren tegen roest? En als de Japanner daar om een of andere duistere reden toch van gespaard bleef, dan werden de sedans, breaks en de occasionele coupé met de boot naar de uitgang geleid. Lees: ze kregen een tweede leven op het Afrikaanse continent.

Wat ons brengt bij de T150, misschien wel de bekendste in de stamboom. Omdat het de eerste Corona was met voorwielaandrijving. Omdat Toyota er, toen al, een soort modulaire platformstrategie op losliet. Maar, vooral, omdat de geblokte doos met het sexappeal van een klokhuis bij menig dertigplusser wel nog een stevige bel zal doen rinkelen.

Dat de zevende generatie Corona desondanks niet verscheen bij onze zoekopdracht, ofschoon er wel degelijk nog te vinden zijn, heeft alles te maken met zijn artiestennaam. Ladies and Gentlemen, mogen we u voorstellen: de Carina II.

Checkpoints?

Roest, net zoals bij zijn voorvaders. En zijn tijdsgenoten. Vind je er nog één met een deugdelijk koetswerk, dan is dat zo goed als job done. Mechanisch mag de tand des tijds er immers al een stukje aan doorknagen willen de viercilinders falen. De 1,6-liter op benzine ligt daarbij het meest voor de hand, simpelweg omdat je sowieso weinig andere keuze zal hebben (mocht je een 1,8-liter vinden, niet twijfelen!). Probeer ook weg te blijven van de automaten. Als je al wat pit zou vinden in de molentjes, wordt die er vakkundig uitgefilterd middels de tamme viertrapsautomaat.

Quanto costa?

Wat de zot ervoor wil geven. We hebben er eentje gevonden voor een weggeefprijs (weliswaar "voor export"), terwijl exact dezelfde uitvoering, met precies dezelfde motor en koetswerk bij een tweede aanbieder bijna 7.000 euro moest kosten. Hoe dan ook is het zoeken naar een speld in een hooiberg, zeker als je een 1.8 GLi Liftback wilt van na 1985 (die hadden airco!).

Alternatieven?

De Bluebird, omdat de Corona oorspronkelijk in het leven is geroepen om Nissan van antwoord te kunnen dienen. Of je pluist het wereldwijde web uit op zoek naar een tijdscorrecte Mitsubishi Galant.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken