Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Markt / Throwback: Ford Ka (1996-2008)

Wie het heden wil begrijpen, moet het verleden kennen. Dus duikelen we in deze rubriek wat rijdende legendes op uit de archieven. Deze week hangen we onze medaille rond de nek van de Ford-dreumes die ieders respect verdient: de Ka.

Overzicht :

Het is niet omdat het niets mag kosten, dat dat automatisch moet resulteren in een zoutloos hok. Wat Ford in de late jaren ’90 uitvoerig bewees met zijn Ka. Opgetrokken uit al in het schap liggende onderdelen koppelde het karretje een bijzonder voordelige bouw aan een aantrekkelijk design.

Dat laatste met dank trouwens aan Ghia. Dat het ding bovendien onderhoudend reed en het nodige praktische fatsoen aan de dag legde, deed de cocktail alleen maar beter smaken. Met de SportKa en, vooral, StreetKa als metaforische kersen.

Checkpoints?

Door de besparingsdrang waren er wel wat issues. Door het niet gebruiken van gegalvaniseerd staal én die onderdelen evenmin afdoende te behandelen tegen corrosie, is die eerste generatie Ka nogal roestgevoelig. De basis van de Endura-E-motor die tot 2002 dienst deed, dateert van de jaren ’50 en is dus niet meteen Fords finest.

Bumpers bleven veelal zwart, terwijl een in de hoogte te regelen bestuurdersstoel beschouwd werd als ultieme luxe. Zuinigheid die niet meteen negatief hoeft te zijn. Wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan. Eventuele mankementen zijn bijgevolg vrij makkelijk en goedkoop te verhelpen.

Quanto costa?

Voor een goeie 1.000 euro kan je in deze al gesteld zijn. Tenminste, als je je Ka niet in showroomstaat verwacht. En je niet geeft om luxe als een stuurbekrachtiging of airco. Perfect als je op zoek bent naar goedkoop transport of een leermobiel, al is dat niet meteen naar de geest van deze rubriek.

Wij zouden dan ook dat spaarvarken iets harder uitknijpen en uitkijken voor een Sport- dan wel StreetKa. Leuker, beter uitgerust én met een grotere restwaarde geven die meer garantie op een goede investering. We spreken dan overigens nog altijd over prijzen onder 5.000 euro

Alternatieven?

De Fiat Seicento lijkt ons een waardig vervanger, net als de Citroën C2 en de allereerste Renault Twingo. Wegens even origineel als vindingrijk. En uiteraard omdat ze geen hol kosten!

Dit artikel verscheen ook in AutoWereld 396

Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken