De problemen van de bestuurders van een Honda Civic of CR-V van 2016 tot 2018 komen blijkbaar vooral voor bij de 1,5 liter-turbobenzine die ook bij ons wordt geleverd. Die motor zou bij heel wat Amerikaanse klanten niet voldoende op temperatuur komen bij winterse omstandigheden onder de -10 graden Celsius, waardoor ook de verwarming zijn ding niet kan doen om het interieur op te warmen. Een veiligheidsprobleem volgens de klanten, omdat de ruiten hierdoor ook niet goed kunnen ontwasemen onderweg.
'Te efficiënt'
Honda had in eerste instantie wel oren naar het probleem en probeerde het zelfs op te lossen met een recall in de VS, waarbij de auto's een software-update, verse olie en een nieuwe unit voor de klimaatcontrole kregen, maar met weinig effect: het bleef koud binnen tijdens het rijden. De ontevreden klanten werden echter niet meer verder geholpen, het antwoord dat Honda gaf op een vraag van The Drive was dan ook eerder laconiek: "We geven de tip om de motor niet te stoppen en te starten tijdens het rijden. Het is mogelijk dat bij korte ritten of tijdens het stationair draaien van de 1.5 Turbo de auto niet zo snel opwarmt als bij een andere auto met een minder efficiënte motor. Bij zwaardere belasting van de motor, zoals langere ritten op de snelweg, komt het probleem niet voor."
De ontevreden Honda-klanten blijven dus letterlijk en figuurlijk in de kou staan. Een mogelijke oplossing zou zijn om een standkachel in te bouwen of de ouderwetse truc van een stuk karton voor de radiator om de koelvloeistof niet te veel af te laten koelen en zo de motortemperatuur sneller omhoog te krijgen. Wie had dat gedacht, dat je anno nu die problemen nog kan tegenkomen met een moderne auto...