Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Nieuwigheden / McLaren Senna GTR is nu volledig af

Verwachte lancering : 01.04.2019

De productieversie van de McLaren Senna GTR is klaar. Hij krijgt een minder extreme diffusor, maar compenseert met een nog dikkere achtervleugel.

We zagen de Senna GTR Concept al op het Autosalon van Genève vorig jaar, en de officiële cijfers kwamen nog in november. Nu is de productieversie officieel, met gewicht en al. De 4.0 V8 met twee turbo's uit de 720S levert nu 825 pk en 800 Nm, 25 paarden meer dan de straatversie maar even veel koppel. Dat doet vermoeden dat de mannen en vrouwen in Woking erin geslaagd zijn om het maximale toerental tot voorbij de 8.000 tpm op te krikken. Het gewicht is met 1.188 kg 10 kilo lager dan dat van de gewone Senna, ondanks het extra plaatwerk, dankzij een gestript interieur, al blijft de airco aanwezig om het hoofd koel te houden op het circuit.

De snelste van allemaal

De pk-gewichtsverhouding ligt op 694 pk per ton, wat samen met de Pirelli-slicks voor bombastische prestaties moet zorgen. Om van de remmen nog maar te zwijgen: als je vol op de ankers gaat in de Senna GTR, ervaar je maar liefst 3 g aan longitudinale krachten. Blijf je toch volgas gaan, dan ontwikkelt de complexe (en nog steeds actieve) aerodynamica een ton (1000 kg) aan downforce. Bijna genoeg om het ding ondersteboven te laten rijden, lijkt ons. Voor de lange rechte stukken is er DRS aanwezig, om de luchtweerstand te verminderen en dus een hogere topsnelheid te bereiken. McLaren beweert dat dit de snelste McLaren op het circuit is die ze ooit gemaakt hebben, als je de F1-wagens negeert. Nog sneller dan een GT-racer, dus.

Om tot het uiteindelijke model te komen, hebben de ingenieurs uit Woking nog een aantal aanpassingen moeten maken aan de conceptcar van vorig jaar. De diffusor is kleiner, maar de achtervleugel is net groter. Voor de conceptstudie hadden ze er gewoon een standaard Senna-vleugel opgeschroefd, maar het uiteindelijke model heeft een exemplaar dat verbonden is met de diffusor voor maximale downforce. En waar de uitlaatlijn van de concept nog zijwaarts eindigde, zit die bij de productie-Senna GTR gewoon op de normale plek achteraan. Dat is de kortste en dus lichtste weg, aldus McLaren. Hebberige gentleman drivers moeten we teleurstellen: McLaren plant om er 75 te bouwen, maar ze zijn allemaal reeds uitverkocht aan £1,1 miljoen (€1,25 miljoen) exclusief belastingen.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken