Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwigheden / Uitgelegd: Mercedes nieuwe zes-in-lijn met EQ Boost

Een technisch exposé durft al eens te komen in koeterwaals. Gelukkig een taal die we perfect beheersen, dus tolken we jullie snel even langs de nieuwe zes-in-lijn van Mercedes.

Overzicht :

Wat is het?

Naar we vermoeden, hoeven we het aantal cilinders niet meer te herhalen (voor wie nu pas mentaal intuned: het zijn er zes). Die pitten komen met een inhoud van 3 liter én staan in lijn. Vooral dat laatste is enigszins opzienbarend omdat Mercedes die constructie tig jaar geleden heeft laten varen ter wille van een V-bouw. Dat er nu teruggegrepen wordt naar het recept van weleer stoelt vooral op praktische en dus niet zozeer op nostalgische dan wel prestationele gronden.

Lees HIER het testverslag van de CLS 450 4Matic

Van een zes-in-lijn valt nu eenmaal makkelijker een viercilinder af te leiden, waarmee je dus meteen weet waarom de al even nieuwe M264 (de 2 liter-vierpitter die later volgt) exact dezelfde inhoud heeft per cilinder als deze M256. nog een voordeel van de 'nieuwe' bouwvorm: het maakt het mogelijk om een groot deel van de uitlaatgasbehandeling naast het blok bij te bouwen. Enkel de partikelfilter zit daardoor nog onder je Mercedes. Mooi, al is dat vooral bonus. De echte meerwaarde zit hem namelijk in de zogeheten EQ Boost.

Hoe werkt het?

Tussen de motor en versnellingsbak zit een kleine elektromotor. Een 16 kW en 250 Nm sterke unit, op stroom gehouden door een 48 volt lithium ionbatterij, die niet alleen de rol op zich neemt van alternator, maar evenzeer van start- én aandrijfmotor.

Om dat wat praktischer te duiden, je kan dat elektrische vermogen niet alleen gebruiken voor een (kortstondige) boost, het neemt eveneens de aandrijving over als je het gas loslaat, herstart de verbrandingsmotor opnieuw als je nadien terug het rechterpedaal vloert (jawel, de zespitter draaide niet tijdens dat zogeheten ‘zeilen’), regelt het stationaire toerental (dat dan zakt tot een asburd lage 500 opm) en onderwijl houdt het ook nog een aantal verbruikers aan de praat. 

Wat die laatsten betreft, we hebben het dan niet zozeer over de radio of stoelverwarming. Daarvoor valt je Mercedes nog altijd terug op een traditoneel 12V-systeem. Het gaat hem hier vooral over componenten die vroeger aan de krukas hingen. De water- en oliepomp, bijvoorbeeld. Of de airco-unit. Door die zaken nu elektrisch te sturen, zakt niet alleen het verbruik (er hoeft geen benzineverslindende riem meer mee te draaien), je kan ze meteen ook efficiënter inzetten. Voorgenoemde randelementen werken dus alleen als dat nodig is.

Waar zit het voordeel?

Wel, daar past een tweeledig antwoord bij dat voornamelijk afhangt in welke configuratie je de 3 liter hebt besteld. Als 'modale' 450 ligt de winst in het verbruik. Nemen we er de CLS bij, dan zien we een verbetering ten opzichte van zijn V6-voorganger van respectievelijk 0,3 liter per 100 km en 1 g/km CO2. En ja, dat lijkt verwaarloosbaar, al hoort daar de opmerking bij dat in de nieuwe verbruikswaarden al ten dele rekening is gehouden met de WLTP-metingen. Gecalculeerd volgens de ouwe, getrouwe NEDC-cyclus zou de kloof dus een heel stuk dieper zijn.

Da's de wereldverbeteraar. Want uiteraard kan je met zo'n milde hybride ook de prestaties boosten. Enter de 53 AMG en zijn elektrische compressor (eZv). Bijkomende drukvoeding die door zijn extreem snelle opstarttijd (70.000 omwentelingen binnen 300 milliseconden) het vermogensgat opvangt die de grote uitlaatturbo anders zou laten. Het gevolg is niet alleen een onmiddellijke, maar evenzeer een lineaire gasrespons. Naast uiteraard een stevige boost in het vermogen. Alweer vergeleken met de CLS stijgt de cavalerie van 367 pk en 500 Nm voor de 450 naar 435 pk en 520 Nm voor de 53 AMG. 

Wanneer zien we een vervolg?

Het spreekt voor zich dat Mercedes zich niet alle moeite heeft getroost om het bij deze ene toepassing te laten. We zullen de EQ Boost dus zeker terugzien, ook in compactere gedaante. Al voegen de Duitsers daar in één moeite aan toe dat de kosten/baten-coëfficiënt natuurlijk wel altijd in balans moet blijven. 

Maar opvolging is dus verzekerd. Wanneer precies, daar doen ze in Stuttgart het zwijgen toe. Al staat er natuurlijk wel een nieuwe A-Klasse in de stijgers...

In dit artikel : Mercedes-Benz

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken