Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Citroën C5 X gaat terug naar de roots

Verwachte lancering : 01-10-2021

Geschreven door Xavier Daffe op 12-04-2021

Met zijn C5 X waagt Citroën opnieuw zijn kans in het D- en zelfs E-segment. Deze keer ging het Franse merk grasduinen in zijn rijke historische patrimonium om iets… aparts aan te bieden. Zal het nu wel lukken?

Errare humanum est, perseverare diabolicum, oftewel zich vergissen is menselijk, volharden des duivels. Citroën is vast van plan zich niks van dat adagium aan te trekken voor deze nieuwe poging in het segment van de grote middenklassers annex reisberlines – een segment waaruit het merk zich heeft teruggetrokken sinds grosso modo in 2012 het doek viel over de C6. Voor velen was dat de laatste ‘echte’ Citroën, zo’n love-it-or-hate-it-model dat niemand onverschillig laat. Een berline met een originele lijn, maar klassiek van ontwerp.

Nu wil het Franse merk al enkele jaren terugkeren naar zijn roots door alle ingrediënten op te vissen die het zo succesvol maakten voordat Citroën op de dool raakte. En aangetrokken door de grotere marges die er te halen zijn met luxemodellen dan met kleine stadsauto’s, waagt de constructeur nu opnieuw zijn kans, maar deze keer dus met een nieuw concept. Het gaat om een mix tussen een berline en een break op het verhoogde onderstel van een SUV, die C5 X werd gedoopt. Waarom ook niet, gezien het succes van alles wat van ver of van dichtbij naar SUV ruikt…?

2021 Citroën C5 X - AutoGids

Mix van genres

De originele C5 X is een synthese tussen de elegantie van een berline, het dynamische karakter van een break en het verhoogde postuur van een SUV, zo klinkt het trots in het officiële communiqué. Bij het zien van de foto’s kunnen we inderdaad niet anders dan verrast zijn door die imposante gestalte, hoog op zijn poten, met een aflopende daklijn zoals van een coupé, maar toch ook niet té breakachtig. Het kost ons echter iets meer moeite er de genen van een berline in te herkennen.

De man die verantwoordelijk is voor die synthese, is onze landgenoot Pierre Leclercq, al mocht de designer niet van een wit blad vertrekken. Hij heeft zich namelijk pas ergens onderweg kunnen buigen over het ontwerp, dat vertrok van de conceptcar CXperience die in 2016 werd onthuld op het salon van Parijs. Op vijf jaar tijd is er echter veel veranderd en het is dan ook moeilijk de trekken van dat prototype nog te herkennen in de definitieve versie. Maar het eindresultaat heeft wel de verdienste dat het origineel is.

2021 Citroën C5 X - AutoGids

Niet te hoog

Wat de techniek betreft, rust deze C5 X op het EMP2-platform, dat erg vaak gebruikt wordt binnen de groep, hier in de versie met verlengde wielbasis. Die bedraagt 2.785 millimeter, dus vergelijkbaar met die van een Peugeot 508 of een Volkswagen Passat, om maar meteen enkele concurrenten aan te halen. En om bij de concurrentie te blijven: met zijn lengte van 4,80 meter is de Citroën 3 centimeter langer dan een Passat en 7 centimeter korter dan een Ford Mondeo. Ondanks zijn verhoogde bodemvrijheid is hij echter niet hoger dan die rivalen (1,48 meter), wat wijst op een lage daklijn, die bijdraagt aan zijn ranke profiel.

Die bijzondere proporties werden gebruikt om de binnenruimte te verzorgen, die volgens Citroën riant is, ook achterin, en om van het interieur een rustgevende zenplek te maken. Wanneer het over de stoelen gaat, benadrukt Citroën dat het comfort een absolute prioriteit was. Dat aspect treedt zelfs zozeer naar de voorgrond dat de constructeur opnieuw de term ‘vliegend tapijt’ hanteert, die eertijds gebruikt werd voor modellen als de DS of de CX. Alleen wordt het rijcomfort deze keer niet verkregen door een hydropneumatische ophanging (die wordt al een tijdje niet meer gebruikt vanwege de complexiteit en de hoge kostprijs van dat systeem), maar door de Advanced Comfort-ophanging met hydraulische aanslagpunten. Hier is die voor het eerst gekoppeld aan een gestuurde schokdemping, wat verschillende rijmodi mogelijk maakt.

De verhoogde bodemvrijheid, die zowel de instap vergemakkelijkt als van pas kan komen op onze Belgische wegen, is ook te danken aan de grote wielen met een diameter van 720 millimeter, geschoeid met zogenoemde tall & narrow-banden van 19 duim. Maar ook de talloze opbergmogelijkheden dragen bij tot het comfort in het interieur, dat volop inzet op digitalisering en aanraakbediening, terwijl de koffer, die toegankelijk is via een gemotoriseerde klep, een niet onaardig volume biedt van 545 tot 1.640 liter. Nog in het tweede semester van dit jaar zou het nieuwe model op onze Belgische wegen te zien moeten zijn.

2021 Citroën C5 X - AutoGids

1 hybride, 2 op benzine

Op dit moment blijft Citroën discreet over de op stapel staande motorversies. Hoogstens weten we dat er een plug-inhybrideversie van 225 pk komt, die het aandrijfgeheel van onder andere de C5 Aircross e-Tense zal overnemen en die een elektrisch rijbereik en een elektrische topsnelheid van respectievelijk 50 kilometer en 135 km/u belooft. Er zijn ook twee benzineversies gepland, al wordt daar voorlopig niet dieper op ingegaan. Een volledig elektrische versie staat a priori niet op de planning.

Een heel arsenaal rijhulpsystemen maken van de C5 X een auto die autonoom kan rijden op niveau 2, met een adaptieve snelheidsregelaar en een actieve spoorassistent die worden gegroepeerd onder de noemer Highway Driver Assist. Daarnaast is er echter ook sprake van een dodehoekcontrole met groot bereik, een waarschuwing voor achteropkomend verkeer, een 360-gradencamerasysteem, een head-updisplay, enzovoort.

2021 Citroën C5 X - AutoGids

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten