Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Genesis GV60 (2023) - premium Ioniq 5?

Geschreven door Frédéric Kevers op 30-09-2021

Genesis heeft de eerste afbeeldingen verspreid van de GV60, het eerste volledig elektrische model van het merk. Het is een cross-over op een specifiek platform.

UPDATE Technische gegevens toegevoegd

Genesis, het premiummerk van Hyundai, heeft zijn eerste elektrische model onthuld: de GV60 , een cross-over ontwikkeld op het elektrische platform van de groep, dat al wordt gebruikt door de Ioniq 5 en Kia EV6. Maar qua design wil de GV60 atletischer zijn dan die Koreaanse merken. Bij Genesis werkt de naamgeving van modellen met letters – G voor berline, GV voor SUV’s en cross-overs – en cijfers. Hoe lager het cijfer, des te atletischer het design, terwijl bij een hoger cijfer een elegant model past.

In het kader van de GV60 gaat het om het laagste cijfer dat ooit binnen het Genesis-gamma is gebruikt, dus moet hij met het meest atletische design uitpakken.

Koetswerk

Het radiatorrooster behoudt de kenmerkende vorm, maar omdat dit een elektrische auto is verhuist het naar de bumper en komt er een gesloten vlak tussen de koplampen met de merktypische dubbele horizontale lijn. De schelpvormige motorkap loopt door tot de wielkasten in grijze kunststof, terwijl de lip onderaan de voorbumper, de onderkant van het koetswerk en de onderste rand van de achterbumper in dezelfde kleur zijn uitgevoerd om een gordellijn onderaan de auto te creëren.

Afmetingen

  • Lengte: 4515 mm
  • breedte: 1890 mm
  • hoogte: 1580 mm
  • wielbasis: 2900 mm

De buitenspiegels zijn door smallere camera’s vervangen. Die zijn net zoals de A- en B-stijlen volledig zwart zodat ze in de massa versmelten, waardoor het dak lijkt te zweven. De lage gordellijn van de zijruiten klimt achteraan plots omhoog voor meer dynamiek. Het gewelfde dak vertoont een uitgesproken helling ter hoogte van de kofferklep, wat de sportieve kant van de GV60 moet versterken. Een origineel gevormde chroomstrip zoomt de glasoppervlakken langs boven af. Achteraan wil de kont eenvoudig zijn, gekenmerkt door dubbele horizontale lichtblokken aan elke kant als antwoord op de koplampen. Een spoiler brengt onderaan de achterruit een vleugje sportiviteit en integreert het brede derde remlicht.

Digitaal interieur

Het interieur is heel horizontaal getekend, met een groot scherm dat dienstdoet als dashboard en infotainmentcentrale. Onder de strip op het dashboard is een module met fysieke knoppen geplaatst voor de bediening van de klimaatregeling. De massieve, zelfstandige middenconsole huisvest de draaiknop voor de bediening van het infotainmentsysteem en de transparante bol Crystal Sphere waarmee je de verhouding van de ‘versnellingsbak’ kan kiezen. Het stuurwiel met twee horizontale spaken herneemt de klassieke bedieningsknoppen (telefoon, radio enzovoort) en heeft ook een startknop. Op elk van de deurpanelen staat een scherm voor de beelden van de buitencamera’s.

3 motoristies, één batterij

De Genesis GV60 zal verkrijgbaar zijn in 3 verschillende versies: met achterwielaandrijving (RWD), met vierwielaandrijving (AWD) en met sportieve vierwielaandrijving (AWD Performance). Ze maken allemaal gebruik van hetzelfde accupakket met een capaciteit van 77,4 kWh. Op gegevens over Europese rijbereik (WLTP) blijft het nog even wachten.

De Genesis GV60 RWD houdt het bij een elektromotor, 168 kW (228 pk) en 350 Nm sterk. De AWD heeft twee elektromotoren: eentje van 160 kW achterin en 74 kW voorin, goed voor een gecombineerd vermogen van 234 kW (318 pk) en 605 Nm koppel. Het topmodel Performance heeft twee motoren van 160, wat een systeemvermogen van 320 kW (435 pk) oplevert, maar een onveranderd koppel van 605 Nm.

Genesis GV60

Boostfunctie en driftmodus

Ongeacht welke motorisatie je kiest, profiteert de Genesis GV60 van een Boost Mode die de prestaties van de elektrische cross-over gedurende 10 seconden opvoert. In deze modus is de Genesis GV60 AWD Performance in staat om in 4 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. Voor wie graag wat pittiger rijdt, is er ook een Drift Mode beschikbaar. Tractie en wendbaarheid worden verzorgd door een elektronisch sperdifferentieel (e-LSD), terwijl comfort en efficiency profiteren van Road Preview, een systeem dat informatie van de frontcamera en het navigatiesysteem gebruikt om de ophangingsinstellingen aan te passen aan de wegomstandigheden, snelheidsbeperkende specificaties, enzovoort.

De Genesis GV60 komt met het zogeheten e-ASD (electric-Active Sound Design), dat verschillende virtuele rijgeluiden via de luidsprekers laat horen, afhankelijk van de rijmodus, de snelheid van de auto en de stand van het gaspedaal.

350 kW

Bij het opladen maakt de Genesis GV60 gebruik gemaakt van een 400/800 V-systeem dat de 400 V van de lader omzet in 800 V. Dit maakt snelladen tot 350 kW mogelijk, waardoor de batterijen van de elektrische Genesis in slechts 18 minuten van 10 naar 80 procent kan gaan. Bij langzaam laden neemt het vermogen toe van 7,2 kW tot 11 kW.

Ten slotte is de Genesis GV60 compatibel met de V2L-functie - Vehicle to Load - waarmee elektrische apparaten met een vermogen tot 3,6 kW kunnen worden gevoed.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten