Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / Aston Martin DBX wil de Porsche Cayenne achterna

Verwachte lancering : 01.03.2020

Aston Martin zit in de slechte papieren. Deze DBX moet redding brengen, zoals de Cayenne dat ooit deed voor Porsche.

Overzicht :

Het intussen 106 jaar jonge Aston Martin zit alweer in niet al te beste papieren. De Britten tonen zich heel ambitieus en lanceren aan een hels tempo nieuwe modellen en aanverwante sportprojecten, maar ondertussen groeit de schuldenberg. De DBX, de eerste SUV van het merk, moet redding brengen. Het grote voorbeeld? De Porsche Cayenne.

De 911-fans schreeuwden moord en brand toen Porsche in 2002 de Cayenne lanceerde, maar snoerden al snel hun eigen mond toen ze beseften wat het merk allemaal met de dankzij die SUV binnengehaalde klanten (én hun centen) kon doen. Zoals nog meer leuke 911’s bouwen, natuurlijk. Ondertussen zijn zowat alle fabrikanten van sport- en luxewagens bezweken. Bij McLaren houden ze beide benen nog even stijf, maar ook Ferrari gaat binnenkort overstag. Samen met de Lamborghini Urus en de Maserati Levante wordt die SUV uit Maranello wellicht de grootste concurrent voor de DBX.

2020 Aston Martin DBX SUV

Geslaagde designmix

Lamborghini bewees al dat je zelfs een stukje van je sportwagen-dna in zo’n SUV-koetswerk kan steken. Het leverde duidelijk ook Aston Martin het betere soort inspiratie op. De vele foto’s van gecamoufleerde prototypes hadden ons wat ongerust gemaakt, maar daar was blijkbaar geen reden toe. Het 5.039 millimeter lange, 1.998 millimeter brede en 1.680 millimeter hoge productiemodel ziet er in profiel best wel sportief uit, met een geslaagde mix van scherpe lijnen en wulpse rondingen én een opvallende C-stijl.

Het dak wordt visueel doorgetrokken met een flinke spoiler, er staat er als een soort eendenbek ook nog eentje onder de achterruit. Ga voor en daarna ook achter de auto staan en je ziet aanzienlijk soberdere lijnen. Die prikkelen dan ook iets minder, zelfs de koplampen ogen deze keer eerder gewoontjes’ Wel opmerkelijk is de lichtstrook over de hele breedte van de kofferklep, die dan ook nog eens de boog van de spoiler volgt. Juist ja, net als op de Vantage.

2020 Aston Martin DBX SUV

Oestrogeen

Het instrumentenbord, met nochtans een scherm van 12,3 duim, oogt vrij sober en eerder klassiek. Indrukwekkend is het brede exemplaar in de middenconsole. De ontwerpers zeggen zich bij het plaatsen van de bedieningen te hebben laten leiden door de feedback van de dealers (en dus hun sportwagenklanten) én er een blijkbaar speciaal voor samengestelde "vrouwelijke adviesraad’" We stampen dan ook een open deur in als we vertellen dat de vrouwelijke helft van het klantenbestand van dit soort merken tegenwoordig liever in een SUV dan in een sportwagen stapt.

Mijnheer rijdt naar het werk met de Vantage, mevrouw zal de DBX wel nemen. Beiden zullen het schitterende leder en alle andere fijne materialen weten te waarderen, zo komt het plafond voor het eerst met een afwerking in alcantara. Bijzonder knap is ook nog dat de middenconsole als een soort brug een flinke bergruimte voor kleinere spullen (telefoon, sleutels en zelfs een handtas…) "overkapt". Voor de sfeerverlichting is er keuze uit 64 (!) verschillende kleuren in twee zones.

De van raamloze zijruiten voorziene DBX is de eerste Aston met vijf volwaardige zitplaatsen. De achterbank laat zich in een 40/20/40-verhouding opsplitsen en neerklappen, waarna je de in de standaardtrim al 632 liter grote laadruimte dus nog aanzienlijk kan uitbreiden. De fabrikant voegt er in pure Skoda-stijl nog enkele leuke opties aan toe. Zo zijn er onder meer een sneeuw- én een huisdierenpakket beschikbaar. In het eerste geval kan je skilaarsen opwarmen, in het tweede krijg je een draagbare wasinstallatie mee om de hond na een wandeling toch weer proper aan boord te laten klauteren. Simply clever, inderdaad.

2020 Aston Martin DBX SUV

Duwen en trekken

De DBX staat op een nieuw platform en zowat de hele wagenstructuur is, net als bij de sportwagens van het merk, van aluminium. Daardoor weegt de auto (leeg) ‘slechts’ 2.245 kilo, terwijl de stijfheid van het geheel hem zowel op als naast het asfalt uitzonderlijk dynamisch maken. Dat is toch de Aston Martin-uitleg waar we het voorlopig, in afwachting van een eerste test, mee moeten doen.

De Aston Martin DBX komt met luchtvering en beschikt ook over adaptieve dempers en een elektrische (48 volt-)antirolcontrole, eARC gedooopt. Het eerste systeem laat toe het koetswerk met 4,5 centimeter te verhogen of met 5 centimeter te verlagen. Handig op het terrein én voor het laden en lossen van zwaardere spullen. Het trekvermogen bedraagt 2.700 kilo.

2020 Aston Martin DBX SUV

Hybride?

Over een mogelijke hybride variant zwijgt Aston Martin nog in alle talen, voorlopig wordt maar één krachtbron aangeboden. Dat is een nieuwe variant van de uit de DB11 en Vantage bekende 4 liter-V8, in de DBX is die turbomotor goed voor 550 pk en 700 Nm. Met alleen een niet te zware chauffeur aan boord, rijdt hij na 4,5 seconden desgewenst al 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 291 km/u, bij een (veel) rustigere rijstijl helpt de automatische cilinderdesactivatie het verbruik beperken.

Tot een WLTP-gemiddelde van 14,32 liter per 100 kilometer zelfs, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 269 gram per kilometer. Nu ja, in afwachting van een officiële homologatie zijn dat nog ‘schattingen’. Het hoge vermogen en dito koppel worden naar de ondergrond gestuurd via een negentrapsautomaat met koppelomvormer. De auto beschikt natuurlijk ook over een vierwielaandrijving (met diverse rijmodi) én actieve differentiëlen. Er zit er eentje centraal, de achteras is voorzien van een gelimiteerd (eDiff-)slipdifferentieel.

De DBX moet Aston Martins populairste model worden, net zoals gelijkaardige SUV’s dat de vorige jaren ook al voor andere "voormalige" sportwagenspecialisten werden. De Britten nemen er zelfs een nieuwe fabriek in Wales voor in gebruik. De eerste leveringen zijn voor de lente van 2020 gepland, voor Duitsland is er al een instapprijs van 193.500 euro bekend. Daarin zit dan natuurlijk ook een heel uitgebreide comfort- én veiligheidsuitrusting begrepen, met zowat alle elektronische waakhonden die de industrie anno 2019 al heeft onwikkeld.

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken