Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

IAA-Autosalon Frankfurt 2017 - ontdek hier het laatste nieuws ...

Nieuwe modellen / Dit is de Aston Martin Valkyrie!

Geschreven door op

Overzicht :

We wisten al één en ander over de sensationele Aston Martin Valkyrie, nu hebben we ook de eerste echte beelden van de definitieve versie te pakken. Eén woord: wauw.

Een midscheepse atmosferische V12 met KERS-module, goed voor meer dan 1.100 pk, en de aerodynamica van een Le Mans-proto, ontworpen door specialist Adrian Newey van Red Bull Racing, dat is de Aston Martin Valkyrie in een notendop. Zo goed als exact een jaar terug waren we in Gaydon om een eerste prototype te bekijken, dit is nu de finale versie.

Interessant is dat deze Valkyrie niet alleen komt, Mercedes-AMG toont ons eind deze zomer de minstens zo extreme Project One.

Bijna 2 ton neerwaartse druk

Kijk eens goed naar de venturi-tunnels onder de auto, een aerodynamisch snufje dat voor een sensationeel grondeffect moet zorgen. Nooit eerder zagen we zulks op een straatauto. Het houdt het koetswerk nagenoeg vrij van spoilers, maar het betekent wel dat de twee inzittenden in de auto moeten liggen, de voeten naar boven, net als in een F1- of Le Mans-bolide.

Nieuw zijn de luchtsleuven in de voorste spatborden, alweer met het oog op zoveel mogelijk neerwaartse druk versus zo weinig mogelijk luchtweerstand. Met dit ding maakt F1-wonderingenieur Adrian Newey zijn levenslange droom waar een straatauto te mogen bouwen. Hij heeft er nog een heel klein beetje werk aan, maar voor 95% is dit de finale versie. Dankzij de bijna 2 ton aan neerwaartse druk zou hij volgens ingewijden even snel rond een circuit kunnen als een F1-bolide.

Le Mans-cockpit

Ook de cockpit, met verwijderbaar stuur, is die van een volbloed racer. Met behalve verschillende kleurenschermen, waarvan twee de achteruitkijkspiegels vervangen, enkel knoppen op het rechthoekige stuur. Een vierpuntsharnas is standaard voorzien.

Let verder ook op de lichtblokken, naar verluidt 30 tot 40% lichter dan gewoonlijk. De aluminium badge is, alweer met het oog op de weegschaal, dunner dan een menselijk haar.

De mechaniek kenden we al: midscheeps de monocoque uit koolstofvezel ligt een atmosferische V12 van Cosworth, die samen met een KERS-module meer dan 1.100 pk neerzet aan de achterwielen. Door het lage gewicht komt hij aan een balans van om en bij de 1 pk per kilo.

2,8 miljoen euro

Aston levert tegen 2019 150 straatversies en 25 stuks voor circuitgebruik. Daarvoor dien je wel ongeveer 2,8 miljoen euro op te hoesten.

Verder hebben we er niets over te melden. Behalve dit: wauw.

In dit artikel : Aston Martin

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken