Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / Eindelijk, alle informatie over de nieuwe Audi E-Tron Quattro

Verwachte lancering : 01.12.2018

Dat het tijd werd dat Audi de nieuwe E-Tron wereldkundig zou maken. Naast het fotomateriaal hebben we ook alle informatie over de elektrische, in het Belgische Vorst gebouwde SUV. Van de prijs over de prestaties tot de autonomie.

Overzicht :

In navolging van Jaguar, Mercedes en Tesla waagt ook Audi zich aan een premium SUV met een volledig elektrische aandrijving. Aanvankelijk zou die Q6 gaan heten, maar al gauw besloten de marketingjongens en -meisjes dat het gewoon E-Tron zou worden. Het is dan ook het eerste volledig elektrische seriemodel uit Ingolstadt. De C02-neutrale productie bij Audi Brussels in Vorst is intussen gestart, zodat de eerste exemplaren nog dit jaar bij hun kopers geleverd zouden worden. De basisprijs bedraagt 82.400 euro.

De Audi E-tron maakt gebruik van lithium-ionbatterijen die zich in een dubbele lade onder de vloer van het interieur bevinden. Het accupakket weegt 700 kilogram en is 2,3 meter lang, de capaciteit van 95 kWh belooft een WLTP-autonomie van 400 kilometer en snelladen tot 150 kW behoort tot de mogelijkheden (European Combined Charging System). Het elektrische aandrijfgeheel bundelt twee asynchrone elektromotoren met een systeemvermogen van 402 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 664 Nm. De Audi E-Tron sprint in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een elektronisch beperkte topsnelheid van 200 km/u.

Stroomstoten

Het lijnenspel van de E-Tron sluit mooi aan bij dat van de Q-modellen, toch heeft het designteam geprobeerd de elektrische aandrijving zichtbaar te maken. Zoals met het bekende Singleframe-rooster dat verticale lamellen krijgt en met de karakteristieke signatuur van de dagrijlichten, die mooi geïntegreerd worden in de standaard gemonteerde Matrix LED-koplampen. En zoals de oranjekleurige elementen die verwijzen naar de high-voltagetechnologie onder het koetswerk. 

De toch 4,9 meter lange en 1,6 meter hoge Audi E-Tron combineert off-roadelementen met sportievere toetsen. De stoere vormgeving van de wielkasten gaat hand in hand met een stevige achterspoiler en met een geprononceerde achterdiffusor (zonder uitlaatpijpen, uiteraard). De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,27. Audi biedt 12 exterieurkleuren aan, waarvan het zogeheten Antigua Blue voorbehouden blijft voor de E-Tron.

Ook binnenin goochelen de ontwerpers met de gekende designelementen en dezelfde technologiesnufjes, wat een strak vormgegeven dashboard met een heleboel digitale displays oplevert. De oranje contraststiksels verwijzen naar het elektrische circuit waarop de Audi E-Tron steunt. Nieuw zijn de digitale zijspiegels, die door camera's gemaakte beelden voortdurend doorzenden naar de oled-schermen op de binnenkant van de deuren. De koffer heeft een laadvolume van 660 liter.

Quattro

Zoals de Quattro-benaming reeds suggereert, beschikt de Audi E-Tron over vierwielaandrijving. De krachtverdeling over beide assen wordt voortdurend bijgestuurd met het oog op een maximale tractie en een dynamische wegligging. In normale omstandigheden zorgt de elektromotor op de achteras voor de aandrijving, wanneer nodig steekt die op de vooras een handje toe. De elektrische SUV beschikt ook over een boostfunctie, die de prestaties gedurende tot een 60-tal seconden kan maximaliseren.

De Audi E-Tron bouwt op het MEQ-platform met een multilink voor en achter, combineert een adaptieve demping met luchtvering, beschikt over een ideale 50/50-gewichtsverdeling over beide assen en gooit liefst zeven verschillende rijmodi in de strijd via de Audi Drive Select-module. De standaard grondspeling bedraagt 172 millimeter, maar het koetswerk legt zich lager op de snelweg (-26 mm) en zet zich hoger in de off-roadstand (+35 mm). De stuurinrichting is van het progressieve type, rond de aerodynamisch verfijnde 19-duimsvelgen liggen 255/55-banden.

 

In dit artikel : Audi

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken